27 mei Creatief kijken naar geld

Op bovenstaande foto staan wij, Diana en Steven, met twee Volkswagen busjes aan de kust van El Salvador ergens afgelopen Januari. We zijn net in twee maanden tijd van Mexico naar Costa Rica gereden om mensen te interviewen die buiten het gebaande pad leven. En van die content wordt door de twee andere jongens op de foto, Martijn en Marnix, een heuse documentaire gemaakt die in Augustus gelanceerd wordt. Wij kijken nog altijd een beetje ongelovig naar deze foto want we hadden ons een jaar geleden niet voor kunnen stellen dat dit hele avontuur ooit werkelijkheid zou worden. We hebben veel problemen op moeten lossen om tot dit resultaat te komen. Een van de oplossingen behandelen we in dit blog: Creatief kijken naar geld.

Geld voor je laten werken
Het maken van een documentaire kost ongelofelijk veel geld. Bovendien zijn we zelf geen filmmakers. In ons eigen veranderproces van het willen nastreven van een corporate carrière naar leven en werken als digitale nomaden en voor altijd op reis zijn, hebben we ontzettend veel boeken gelezen en relevante films gekeken. We hebben een heel nieuw inzicht ontwikkeld op tijd, geld en werk en kregen een visie op hoe de toekomst van onze samenleving er ook uit zou kunnen zien. Tijdens onze reizen leerden we van andere mensen in andere culturen die dingen compleet tegenovergesteld deden en waarbij het vaak nog beter werkte ook. Dat wilden we graag laten zien. Wat ligt er achter de horizon als je goed kijkt naar alternatieven die je overal om je heen ziet als je weet waar je moet zoeken? Die zoektocht, daar wilden wij een documentaire over maken en we spraken hardop naar elkaar uit dat we dat graag wilden doen. En zo kwam Marnix Smalbil op ons pad, die deelnam aan één van onze trainingen en zei: ‘dit verhaal moet verteld worden’. Weet je nog dat argument: er is altijd iemand te vinden die wil betalen voor wat jij te bieden hebt? Dat pasten we ook toe op het idee van de documentaire.

‘Er is altijd wel iemand die wil betalen voor wat jij te bieden hebt’.

We startten een crowdfund campagne, waarbij je een vooraf ingesteld geldbedrag inzamelt binnen een bepaalde tijdspanne. We bedachten gave en waardevolle ‘pakketten’ gerelateerd aan de film, die gekocht konden worden via het crowdfundplatform Cinecrowd. Pakketten van kleine en grote waarde, voor ieders budget en doel iets ertussen. Denk bijvoorbeeld aan een pakket van 100 euro voor benodigde reparaties aan de bus in ruil voor een kaartje voor de filmrelease avond en een kopie van de film op DVD. Daar verkochten we er vier van. Eén van de twee Volkswagenbussen zou ook weer terugmoeten naar Mexico maar we waren zelf niet in de gelegenheid deze bus terug te rijden. Dus bedachten we een roadtrip ‘pakket’ ter waarde van 2500 euro, waarin de bieder in drie weken tijd de betreffende Volkswagenbus terug mocht rijden van Costa Rica naar Mexico. En zo geschiedde. We verkochten een pakket met de filmrechten voor de Nederlandse televisie. En zo verzamelden we uiteindelijk 18.000 euro om film materiaal te kopen, een tweede Volkswagenbus te kopen en twee maanden door Midden Amerika te reizen met vier personen. Tijdens de reis zelf sliepen we in onze Volkswagenbusjes, kookten we vaak zelf, en maakten we bewuste keuzes waar we het reisbudget aan wilden besteden. Het lukte ook tijdens deze trip om drie keer een ruildeal te maken: video in ruil voor gratis accommodatie.

Het was voor ons een geweldig experiment om te kijken of we geld voor ons te kunnen laten werken. Om de droom van documentaire maken als startpunt te nemen. Om de droom om een visie te laten zien aan de wereld centraal te stellen. En ons niet te laten verlammen door het al dan niet hebben van geld. Niemand van ons had 18000 euro paraat op dat moment. Zoveel geld hebben we überhaupt nog nooit bij elkaar gezien in ons leven. We hebben ervoor gekozen om te vertrouwen op het feit dat we iets te bieden hebben met het maken van deze film, de foto’s en de video blogs. Dat mensen het mooi vinden om te volgen en dat ze graag bij willen dragen aan het realiseren van iemands droom. En we zijn ultiem trots om te zeggen dat dat is gelukt! De reis eindigt exact vandaag, op 2 februari 2017, na een intensieve en onbeschrijfelijk mooie roadtrip van twee maanden dwars door Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua en Costa Rica. Door te vertrouwen op de cadeau’s die je in jezelf draagt en door creatief te kijken naar geld. En dat gaat verder dan een crowdfund campagne starten. We beginnen meteen met de meest fundamentele, de meest filosofische kijk op geld:

Je hoeft je bestaan niet te verdienen

‘Als ik nu nog even doorwerk in deze baan, die me weliswaar meer energie kost dan dat het me oplevert, kan in ieder geval wel meer sparen en dan heb ik straks genoeg om…’

Voor veel mensen een enorm herkenbare uitspraak. Gewoon nog even blijven zitten, gewoon nog even doorwerken en als je dan genoeg gespaard hebt dan kun je wel doen wat je altijd al wilde. Met als gevolg dat maar heel weinig mensen daadwerkelijk iets gaan doen wat ze altijd al wilden. Er is vaak die enorme horde: geld. Het verlamt ons en houdt ons in dezelfde routine. Het houdt ons in dezelfde baan waar we eigenlijk allang mee hadden moeten stoppen. Het huis waar we allang uit hadden gewild. Geld is voor velen het startpunt als we moeten bedenken wat we gaan doen met onze tijd. Als je er geen geld mee kunt verdienen, kun je het maar beter niet doen. Wie is niet groot geworden met dat argument? Maar wat als je het eens omdraait? Wat als je een rigoreuze kijk op geld neemt die het compleet tegenovergestelde is van wat je altijd hebt geleerd? Wat als je zou beginnen met het argument dat je je bestaan niet hoeft te verdienen? Je bent er al. Dat is genoeg.

‘Je hoeft je bestaan niet te verdienen.’

Je mag uiteraard wel iets geven en dát is je startpunt. Wij geloven dat als je dáár begint, in plaats van beginnen met of je er geld mee kunt verdienen, het verlammende effect dat geld vaak op heeft op je beslissingen, wegvalt. Jij bepaalt dan en niet het geld. Wij geloven dat iedereen iets te geven heeft. Iedereen draagt verschillende cadeau’s in zich waar je een ander mee kunt helpen. Waarmee je een verschil kunt maken.Waarmee je kunt bijdragen. Niet alleen aan de wereld om je heen, maar ook aan je eigen ontwikkeling. Als je besluit deze cadeau’s te gaan geven: denk dan aan de talenten, de skills en de passies die in jezelf zitten, gaat het bijna als vanzelf. Het zijn dingen die je goed kunt en vaak ook nog leuk vindt om te doen. Die dingen voelen dan in ieder geval niet als werk, of iets wat je ‘moet’ doen in ruil voor geld. Een gevoel van vrijheid waar velen, denken wij, naar op zoek zijn. Hoe meer tijd je kunt besteden aan het verbeteren van waar je toch al goed in bent en van hetgeen je toch al leuk vindt om te doen, hoe beter je wordt en hoe groter de kans is dat er iemand is die je daarvoor wil betalen. Er is namelijk altijd wel iemand ergens op de wereld die wil betalen voor wat jij te bieden hebt. En als je daar eenmaal voor durft te kiezen, en er ook aan vast durft te houden als het (financieel) echt even tegenzit, dan hoef je nooit meer te werken.

Dit geloof en dit inzicht ligt ten grondslag aan het feit dat wij oneindig op reis kunnen. Het is de meest gestelde vraag: ‘hoe betalen jullie dit in hemelsnaam?’ Het antwoord luidt dan: ‘door exclusief te kiezen voor dingen waar we energie van krijgen, waardoor we ’s ochtends uit ons bed stappen met zin in de dag die gaat komen. Door datgene te doen waar we goed in zijn en we leuk vinden om te doen.’ Met een ongelovige blik kijkt de vraagsteller ons dan aan: ‘en daar verdien je genoeg geld mee om te doen wat jullie allemaal doen?’ En het antwoord is dan steevast ja, uiteindelijk wel ja. Let wel: er zit een andere kant aan deze keuze. Namelijk dat we bewust kiezen voor een bestaan in een land waar we een fractie aan levenskosten kwijt zijn in vergelijking tot een leven in Nederland. En het is ook niet zo dat we al confetti gooiend de dag doorbrengen. We moeten wel hard werken (lees: efficiënt werken). Samen zo ongeveer 3 uur per dag als onze dochter slaapt. Want: als je wilt dat iemand je betaalt voor wat je het leukst vindt om te doen, zul je moeten zorgen dat je daar de allerbeste in wordt. Wat het ook is dat je wilt doen. En dat kost tijd.  Je wordt langzaam goed genoeg om meer mensen te vinden die willen betalen voor wat jij goed kunt en leuk vindt om te doen. En dus ook de hoeveelheid geld die je verdient, groeit mee met hoe goed jij bent en hoeveel tijd je steekt in beter worden. Je zult dus op een creatieve manier naar geld moeten kijken. Je zult de status los moeten durven laten die het hebben van geld met zich meebrengt.

Geld bestaat niet
Stel: je kunt niet meer pinnen. Bij winkels kun je niet meer met geld betalen want het is al zijn waarde verloren. Wat zou je dan doen? Sommige mensen zouden gaan plunderen, zouden zomaar weglopen uit de supermarkt met een volle tas boodschappen, zomaar wegrijden bij het tankstation met een volle tank. Complete chaos zou uitbreken en het geldsysteem dat wij hebben bedacht, voorziet niet meer in zijn oorspronkelijke functie: ruilen. We kunnen het ons niet voorstellen wat er zou gebeuren als je niks meer hebt aan geld, alle manieren van dingen doen zou instorten.

‘Het geldsysteem dat wij hebben bedacht, zou niet meer voorzien in zijn oorspronkelijke functie: ruilen.’

Wij zijn in Mexico als experiment begonnen te doen alsof geld niet bestond (we hadden ook niks meer maar dat is een ander argument haha). Aangekomen op de camping vroegen we de camping eigenaar of we gratis mochten verblijven in ruil voor een eenvoudige website en foto’s van het terrein. Dat mocht. We stonden er uiteindelijk zeven maanden en bouwden ondertussen een leuke vriendschap op. ‘Huh?’, dachten we, ‘is het echt zo simpel?’ Ja kennelijk wel. We kregen de smaak direct te pakken en ruilden in de jaren erna van alles: reparatie aan de Volkswagenbus in ruil voor foto’s en een vermelding op iOverlander.com – de website die mensen gebruiken die met auto’s over de Panamerican van Alaska naar Argentinië rijden. Een tandarts controle in Nederland in ruil voor een revisie van de website en SEO optimalisatie – de vindbaarheid van de tandarts op internet kon nog wat verbeteren. Er is vaak wel iets dat je te geven hebt, wat je kunt ruilen voor iets dat je nodig hebt.

Deze twee inzichten: ‘je hoeft je bestaan niet te verdienen‘ en ‘geld bestaat niet‘ zijn twee cruciale levenslessen geweest voor ons. We doen ons best deze lessen consequent toe te passen op de keuzes die we maken. Het heeft ons in staat gesteld om het maken van een documentaire als kans te zien en niet als een probleem van geen geld hebben.

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.