15 sep Een eenmanszaak maar dan wel over de hele wereld

Wij, Steven en Diana, reizen nu al bijna zes jaar als digitale nomaden de wereld rond en we bedienen klanten in meer dan tien landen van de eenmanszaak op naam van Diana. Onze projecten variëren van het bouwen van websites en fotograferen van hotels en tours tot het coachen van collega reizende ondernemers en op verschillende plekken workshops en trainingen geven aan aanstormende (reizende) ondernemers.

Als je zoveel verschillende ballen in de lucht hebt en ook nog eens klanten in zoveel verschillende talen hebt (we bedienen klanten in het Engels, Spaan en Nederlands) dan vergt dat behalve een slimme mindset ook een paar slimme tools, zeker als je jezelf ten doel gesteld hebt om niet meer dan vier uur per dag te werken. In dit blog zullen we een paar thema’s bespreken die ervoor zorgen dat we onze klanten tevreden houden.

 
Tijdszones bestaan niet
Als het om grote belangrijke projecten gaat dan bestaan er voor ons geen tijdszones. We hebben onszelf voorgenomen, toen we in 2011 deze levensstijl begonnen, om ervoor te zorgen dat klanten niet merken dat wij ergens anders zitten. Dit betekent dat we proberen om de afspraken zoveel mogelijk te plannen tijdens onze ‘normale’ werkdag maar als dit niet kan zullen we extra vroeg de wekker zetten of juist wat langer opblijven om op het gewenste tijdstip van de klant contact te kunnen hebben.

We hebben gelukkig ook geleerd om slim te plannen en helder te communiceren met onze klanten. En de meeste klanten vinden het juist wel erg gaaf om te weten dat hun website gemaakt is onder de palmbomen in Mexico of dat een coachingsgesprek gewoon plaats vind vanuit ons volkswagenbusje. En het internet is in 2016 als zoveel beter dat je op 3G (en soms zelfs al op 4G!) overal goede gesprekken kunt voeren dus we zijn een stuk mobieler dan toen we begonnen in 2011.

 

Wat is urgent? En is het echt urgent?
Wij hebben allebei een hekel aan de zogenaamde to-do lijstjes. Tijdens onze tijd bij werkgevers in Nederland hield iedereen zo’n papieren boekje bij waar alle to do’s in werden opgeschreven. Meestal ben je dan meer tijd bezig met het bijhouden van het boekje dan dat je daadwerkelijk wat productiefs aan het doen bent. Wij hebben het laatste jaar toen ons bedrijf een stuk drukker werd besloten om een gulden middenweg te kiezen. We houden in Apple Notes een gezamenlijk lijstje bij dat is onderverdeeld in drie kopjes: Belangrijk Vandaag, Belangrijk Deze Week, en Belangrijk Binnenkort. Waarbij de definitie van ‘belangrijk’ uit twee groepen kan bestaan: waar hebben we zin om aan te werken en wat kunnen we echt niet langer uitstellen? De onderwerpen die uit deze vraag naar boven komen komen ook bovenaan ons lijstje. Waarbij de zaken waar we echt zin in hebben vaak de overhand hebben. Gek genoeg is het werk waar we echt zin in hebben steeds meer gaan overlappen met het werk waar we betaald voor krijgen. Voor ons was dat een les om trouw te blijven aan jezelf en zoveel mogelijk tijd en energie te steken in die zaken die je hart laten zingen en de tijd doen vergeten.

 

Moet ik dit nu doen?

Onze werkdagen bestaan vaak uit een mix van zaken waar we passie voor hebben en zaken die echt urgent zijn voor onze klanten. Dit kan zijn creatieve videos maken, onze online training verbeteren, blogjes schrijven of lekker fotograferen. Vaak hebben we een of twee uur coaching via skype gepland staan met iemand uit onze online training en werken we ook nog een paar uurtjes aan projecten voor klanten. Dit zijn dan vaak nieuwe websites of onderhoud aan eerder gebouwde websites. We hebben geen baas of manager meer die onze dagen inplant met afspraken of targets geeft voor de komende maand of het komende jaar. We hanteren zelfs geen groeidoelstellingen voor ons bedrijf, zolang als alles maar goed voelt. Hoe geven we dan richting aan ons bestaan en onze ontwikkeling vraag je je misschien af? Om slim te kunnen blijven kiezen uit al het werk dat we kunnen doen en om ons niet te verliezen in teveel (of te weinig) werk stellen we onszelf vaak de vraag: moet ik dit nu doen? Waarbij we de klemtoon op ieder woord leggen. Dit is een handige vraag gebleken om de essentie en urgentie van een bepaalde klus of beslissing aan te geven. Probeer het maar eens als je weer eens het gevoel hebt dat je moet kiezen waar je tijd aan te besteden. (noot: we schreven er al eens blog over: Moet ik dit nu doen?)

 

Gebruik een slim mailprogramma

Zelfs in een bedrijf waar we maar met twee werkzaam zijn is het lastig om bij te houden welke zaken er al afgerond zijn en welke niet. Ook onze inbox loopt dagelijks vol met mailtjes en toch staat hij altijd op 0 aan het einde van de dag. We mailen snel en effectief. Dit doen we met een email programma dat heet Airmail. Met Airmail kun je slim aangeven hoe belangrijk iets en wat de status is van een email en dat zonder dat alles in verschillende mapjes terecht komen. Als we onze mail bekijken, we ontvangen dus geen push email, dan kijken we welke emails direct een antwoord verdienen en welke we op een geschikt moment kunnen beantwoorden. Als een van ons dan tijd heeft of zin dan kan diegene direct zien wat er nog open staat en zich er even doorheen werken. Tevens gebruiken we onze out-of-office melding veel om mensen te laten weten dat wij een reizend bestaan leiden en dat urgente emails zo snel mogelijk beantwoord worden. Dit doen we tevens vaak met een leuke foto van een exotische werkplek waar in die tijd verblijven. Zo betrek je klanten een beetje bij het land of de plek waar we ons op dat moment bevinden.

 

Hopelijk helpen deze kleine en simpele tips jou bij het voorbereiden van jouw leven als (reizende) ondernemer. Wil je een keer met ons sparren over andere onderwerpen? Mail ons dan gerust! En wellicht ben je toe aan wat meer handvatten voordat je de stap wilt gaan zetten? Kijk dan eens bij onze programma’s, zowel online als offline helpen we je graag!

 

Steven Zwerink
szwerink@gmail.com

Steven heeft nog nooit full-time gewerkt en is ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Wel reist hij samen met Diana full-time de wereld rond en denkt en schrijft hij veel over thema's als geld, tijd, werk, bezit en ondernemerschap.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.