08 jul ‘Altijd de snelste willen zijn…’ het effect van een belemmerende overtuiging

De afgelopen achttien jaar heb ik bijna altijd gesport (en geleefd) met de stellige overtuiging dat ik de snelste moest zijn. Als ex-topsporter was deze overtuiging voor een deel van die periode wellicht terecht. Ik ben er echter pas onlangs achter gekomen dat ik deze overtuiging na het stoppen met de topsport in 2010 nooit echt heb losgelaten. En wat ik al helemaal niet doorhad: deze overtuiging heeft mij waarschijnlijk meer belemmerd dan ik in wilde zien. Alle (trainings)pijn, trainingsuren, wakker liggen van kleine en grote blessures, geld geïnvesteerd in voeding, herstel en materiaal en ga zo maar door. Alles omdat ik nog altijd de snelste wilde zijn terwijl ik juist door deze overtuiging dat waarschijnlijk nooit zou worden. Ik wil je graag de oefening meegeven die ik gebruikt heb om allereerst tot dit inzicht te komen en deze overtuiging om te vormen tot een nieuwe krachtbron voor groei en verandering.

De Dickens oefening
De oefening die ik heb gedaan heet de Dickens oefening. Deze oefening heet zo omdat hij is gebaseerd op het boek ‘A Christmas Carrol’ van Charles Dickens, waarschijnlijk ken je het verhaal wel: in dit boek krijgt de hoofdpersoon ‘Scrooge’ bezoek van geesten die hem zijn verleden, heden en toekomst laten zien. Ze laten hem zien en voelen wat het effect is van zijn acties in het verleden en het heden maar ook wat effect zal zijn in de toekomst. De geesten hebben als doel om Scrooge echt te laten voelen wat het effect van zijn acties is geweest maar ook wat het zal zijn als hij deze overtuiging (in zijn geval over geld) vast zal houden. Aan het einde van het verhaal gooit Scrooge zijn belemmerende overtuiging (mijn geld is van mij) overboord en vervangt deze door een nieuwe overtuiging (met mijn geld ga ik goed doen). Nu is het mooie dat je deze oefening kunt gebruiken voor iedere beperkende overtuiging (alhoewel geld voor velen van ons in die categorie valt;)).

De Dickens oefening past deze principes dus toe, maar dan op een belemmerende overtuiging die de persoon zelf uit kan kiezen. Door naar de consequenties van een belemmerende overtuiging te kijken in zowel het verleden, heden en de toekomst is er geen ontsnappen meer aan. Je ontdekt en voelt de pijn die je jezelf en mogelijk ook anderen berokkent door met die specifieke overtuiging door te blijven gaan. En ik heb onlangs besloten om deze oefening toe te passen op mijn overtuiging om altijd maar de snelste te willen zijn.

De uitvoering
Je voert de oefening als volgt uit (de schuingedrukte tekst is mijn invulling van de oefening en dient ter ondersteuning):

1. Kies een overtuiging waarvan je weet (of denkt) dat deze je beperkt in jouw zoektocht naar gezondheid, geluk, wijsheid, rijkdom, wat dan ook.

Ik wil altijd en overal de snelste zijn, op de fiets, in het zwembad en op de atletiekbaan. Ik wil mijn sporen na laten en altijd laten zien hoe goed en sterk ik ben.

2. Begin bij het verleden. Visualiseer voor jezelf de pijn, tijd, geld, energie die het jou en anderen om je heen gekost heeft om vast te houden aan deze overtuiging. Doe je ogen dicht en voel dit allemaal. Wat was het effect van deze overtuiging? Spreek je gevoelens en het resultaat hardop uit (het helpt om dit tegen iemand, je partner bijvoorbeeld, te vertellen)

Doordat ik altijd de snelste wilde zijn trainde ik altijd in het rood. Ik trainde te vaak, teveel en veel te hard. Hierdoor was ik minder bij mijn gezin, had ik minder tijd voor ons bedrijf en was ik vaak geblesseerd. Zowel het herstel als alle randzaken hebben veel geld en tijd gekost en dit had veel minder hoeven te zijn. Ik kon er niet zo vaak zijn voor Diana als ik had gewild. Door valpartijen tijdens trainingen en wedstrijden heb ik een gehavend lijf. Ik werd ‘s ochtends vaak wakker met pijn in mijn voeten, benen, rug en schouders en deze pijn belemmerde mij in mijn functioneren in het dagelijks leven.

3. Ga verder in het heden. Hoe beïnvloed deze belemmerende overtuiging je op dit moment? Visualiseer voor jezelf de pijn, tijd, geld, energie die het op dit moment kost om vast te houden aan deze overtuiging. Doe je ogen dicht en voel het. Wat is het effect van deze overtuiging in het heden? Spreek je gevoelens en het resultaat weer hardop uit.

Doordat ik altijd de snelste wil zijn moet ik zoveel trainen van mezelf en dus ging ik ook op donderdagmiddag 8 februari 2018 tegen beter weten in een fietstraining doen op de gevaarlijke snelweg tussen Playa del Carmen en Tulum (in Mexico). Normaal trainde ik ‘s ochtends met de groep en een volgauto waardoor dit veilig kon op een snelweg, ik had echter een training gemist en ik vond dat ik deze in mijn eentje in moest halen, anders lag de rest voor qua trainingskilometers. Op de terugweg werd ik aangereden door een bestelbus en ik werd wakker in de ambulance. Mijn helm in drie stukken, mijn schouders en rug gehavend en niet wetend waar ik was. Nu (zes maanden later) kamp ik nog altijd met de gevolgen van het ongeluk. Door de combinatie van een whiplash en een zware hersenschudding staat mijn leven volledig op zijn kop. Ik ben erg dankbaar dat ik er nog ben maar ik word nog iedere dag wakker met hoofdpijn en mijn herstel lijkt nog wel even te gaan duren. De impact van deze beslissing, om toch te gaan fietsen, op mijn leven en dat van mijn gezin is groot, te groot.

4. Kijk dan naar de toekomst. Wat is het effect voor de toekomst als je vast blijft houden aan deze overtuiging? Hoeveel pijn, energie, tijd, geld, etc gaat het jou en anderen kosten als je besluit vast te houden aan de overtuiging?

Als ik altijd maar de snelste wil blijven dan wachten mij jaren met veel (spier)pijn, veel tijd weg van mijn gezin, weinig tijd voor ons bedrijf en kosten voor materiaal, voeding, herstel, etc. En de kans op meer valpartijen, ongelukken of erger schuilt altijd om de hoek.

5. Waarschijnlijk ben je tot het inzicht gekomen dat deze overtuiging het niet waard is om zijn huidige vorm voort te zetten. Dit is een goed moment om een andere overtuiging ervoor in de plaats te zetten.

Vanaf nu hoef ik niet meer altijd de snelste te zijn. Vanaf nu ga ik sporten met het doel om te genieten. Een fit lijf en vooral een fit hoofd is meer dan genoeg. Mijn sporthorloge mag nog wel mee maar mijn gemiddelde snelheid doet er niet meer toe. Ik train alleen nog maar op hartslag en in een rustige zone. Ik ga genieten en mag rustig achteraan fietsen en ingehaald worden.

Dit was de oefening die ik je mee wilde geven. Nogmaals, ik deel mijn persoonlijke invulling niet als schreeuw om aandacht (het gaat juist erg goed met me mede door bovenstaande inzichten) maar om andere te helpen deze oefening voor zichzelf toe te passen en een aantal belemmerende overtuigingen om te vormen tot nieuwe vormen van groei, ontwikkeling, etc. Succes! En wil je hier een keer over sparren of heb je meer vragen, neem gerust contact met me op!

Steven Zwerink
szwerink@gmail.com

Steven heeft nog nooit full-time gewerkt en is ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Wel reist hij samen met Diana full-time de wereld rond en denkt en schrijft hij veel over thema's als geld, tijd, werk, bezit en ondernemerschap.