Experiment: 7 dagen in het nu

Onderzoek wijst uit dat mensen die niet piekeren gelukkiger zijn. Piekeren is een ander woord voor het toelaten van telkens terugkerende gedachten, zinloze gedachten. We kennen het stemmetje allemaal wel dat je bezighoudt. Dat stemmetje dat piekeren is. Je bent zo druk in je hoofd dat je ‘s ochtends onder de douche je hele dag al hebt geleefd: “Wat zal ik eens aandoen?” “Oh ik moet niet vergeten later vanmiddag die en die even te bellen, anders blijft het weer liggen”. “Ik moet wel opschieten nu, want anders kom ik te laat”. “Shit, je vergeet je conditioner uit je haar te spoelen”. “Wat zullen we vanavond eens eten?” “Oh ja goed idee, dat ga ik dan halen in de supermarkt”.

En zo gaat dat de hele dag. Dat stemmetje is ons ego: het is bezig met indruk maken op anderen, gezien worden, goedkeuring verkrijgen, bevestiging zoeken en verbazing wekken. En het is heel sterk. Zo sterk dat je denkt dat je dat bent, dat stemmetje. Is het je weleens opgevallen dat het eigenlijk nooit of zelden stil is in je hoofd? Dat dat stemmetje er werkelijk altijd is? Ik werd me daarvan bewust toen ik kennismaakte met yoga. Tijdens de eerste yoga les werd uitgelegd dat het doel van yoga is om je hoofd stil te maken. Om die stemmetjes stil te laten zijn. Want als het stil is, in de stilte tussen je gedachten, daar vind je je echte “ik”. Ik vond het zo fantastisch mooi om geen stemmetje in mijn hoofd, geen racende nutteloze gedachten te hebben, dat ik een experiment bedacht om meer van die momenten te hebben. Een experiment om zeven dagen lang iedere dag een oefening te doen die me stilte zou brengen. Dit experiment van zeven dagen heeft me doen ontdekken dat mijn “ik” niet hetzelfde is als dat stemmetje. Ik wil dat experiment graag met je delen, ben jij klaar om het ook eens te proberen?

Neem zeven dagen lang, iedere dag een moment om bewust in het nu te zijn. Om niet te denken aan iets dat in de toekomst ligt, of aan iets dat al is geweest. Alleen maar nu. Ik heb een aantal oefeningen bedacht die me geholpen hebben steeds meer in het nu te zijn, steeds een beetje langer. Kies er zeven (voor iedere dag een) die bij je passen en je zult zien dat ze jou ook helpen!

1. Spendeer een dag zonder technologie: geen telefoon, geen tv, geen computer. Gewoon alleen maar jij.

2. Vier de dag: het maakt niet uit of het een vakantie dag is of een verjaardag. Er is geen reden om een dag niet te vieren. Bedenk een reden waarom het een mooie dag is en sta er even bij stil. Vier dat moment.

3. Verras iemand: Verras iemand met een bezoekje, een kaartje of een telefoontje. Dat moment gaat bijzonder zijn. Sta stil bij hoeveel je om iemand geeft.

4. Ga een stuk wandelen zonder bestemming: ga eens dwalen, je ontdekt en “ziet” dingen ineens die altijd recht onder je neus lagen.

5. Leg je planning aan de kant: leg maar weg die agenda, bel maar een keer af, ja dat kan heus. Doe een weekend lang alleen maar dingen die in het moment in je opkomen. Niks doen mag ook.

6. Geef iets weg waar je “gewoon omdat” aan hebt vastgehouden: pak het moment om afscheid te nemen van iets dat je niet los hebt willen laten. Geniet van de vrijheid dat dat geeft.

7. Neem de tijd om de bloemen te ruiken: letterlijk. Ga naar buiten en pluk een bloem. Ruik hoe lekker die bloem ruikt. Sta een moment stil bij de schoonheid van de natuur.

8. Ga floaten: Zoek water op met een uitzicht op de lucht boven je: een meertje, een buitenbad in de sauna, de zee. Neem een lege frisdrank fles mee en ga op je rug in het water liggen. Leg de fles onder je knieholten en ga drijven. Kijk naar de wolken. Als je gedachten afdwalen, breng je aandacht zachtjes terug naar de lucht boven je. Probeer dit minstens 15 minuten vol te houden.
9. Volg een Yoga les. De vorm die mij het meest aanspreekt is Ashtanga Vinyasa. Een actieve yoga (power yoga) waarbij de bewegingen gekoppeld zijn aan je ademhaling. Zo kun je tijdens de sessie de gedachten al uitschakelen. Een voordeel van yoga is dat deze staat van geest (zonder gedachten) na de sessie nog een tijdje bij je blijft.

10. Doe iets dat je als kind mooi vond: ga kamperen in een tentje, maak een tekening, spring van een brug of kade af in een meer of rivier, ga een ijsje halen. Doe dingen waarvan je denkt dat je er te oud voor bent als volwassene.

Dit is een moeilijk experiment. Het vergt aandacht. Ik merkte dat ik het in het begin maar een paar minuten kon volhouden. Steeds iets langer. Met name door het tijdelijk uitschakelen van zintuigen en tijd te maken voor de oefeningen, maakte dat ik er steeds langer in kon blijven.

En dan? Als je er langer in kan blijven? Wat brengt je dat dan? Mijn experiment laat mij ervaren dat nu dit moment, het enige is dat echt bestaat. De toekomst bestaat niet (dat staat niet vast en heb je geen of weinig invloed op), het verleden bestaat niet meer (dat is al geweest en kun je niks meer aan veranderen). Er is alleen maar nu. Ik heb gemerkt dat als ik in het nu ben, ik veel rustiger ben dan mét dat stemmetje. Ik maak me minder zorgen om dingen, ik “denk” nauwelijks nog van die vluchtige bezig-zijn gedachten en dat is heerlijk! Ik kan genieten van simpele dingen die onder mijn neus gebeuren. Die merk ik nu ineens op! Als er geen stemmetje is, voel ik de echte “ik”, die hoor ik niet in de zin van gedachten, maar ik voel wat ik wil doen, waar ik naartoe moet, wat ik wil leren.

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.