Eigen bedrijf starten ideeen

Een eigen bedrijf starten: ideëen opdoen

Ik wil een eigen bedrijf starten, maar waarin? Misschien wel de meest gestelde vraag van mensen die willen gaan ondernemen.

Het wordt ons ook weleens gevraagd door mensen die bij ons een training volgen: ‘jullie hebben al zoveel gezien, kun je mij niet een paar ideeën geven waar ik mee kan gaan ondernemen?‘ In dit blog delen we graag een stukje van de aanpak die we gebruiken om tot een goed, eigen bedrijfsidee te komen.

Ondernemen is een kwestie van vraag en aanbod: er is iemand die wil betalen voor hetgeen jij te bieden hebt. Ook is het belangrijk dat jij als ondernemer energie krijgt van hetgeen je doet: je wilt niet met tegenzin voor jezelf moeten werken. Energie krijg je van iets dat goed bij je past, dat je van nature in je hebt zitten. Deze drie zaken staan bij ons centraal in het programma Ondernemer Worden: wat zit er van nature in mij? (wij noemen dit je cadeau aan de wereld), kan ik iemand vinden die daar baat bij heeft en interesse voor heeft? Wil deze persoon ervoor betalen?

Natuurlijk is het belangrijk om goed te kijken naar de ontwikkelingen in de maatschappij en hoe je daarop in kunt spelen. Als ineens niemand meer kan reizen, is het ontwikkelen van een aanbod voor een reis op eigen bodem een interessante oefening. Terwijl je daar wellicht nooit voor gekozen had als de grenzen overal gewoon open waren geweest. Uiteraard is het belangrijk en goed om naar buiten te kijken want daar zitten je klanten en je hebt een vijver nodig om straks in te vissen. Maar dan moet je wel een richting hebben, want waarom een reis ontwikkelen? Hoe zorg je ervoor dat dat niet weer de zoveelste ingeving wordt waar je een paar maanden aan werkt om het weer te laten vallen?

De eerste stap om dat te weten te komen is nadenken over je cadeau aan de wereld: waarom ben je hier en wat zit er in jou dat je te geven hebt?

Cadeau aan de wereld
Wat is je cadeau aan de wereld? Als we die vraag aan mensen stellen, krijgen we vaak een verbijsterde reactie: ‘oh moeilijke vraag, pfffff dat weet ik niet hoor…

Alles wat jij vanuit positiviteit kunt en wilt geven aan de wereld om je heen, is een cadeau. Wij geloven dat je je bestaan niet hoeft te verdienen. Het feit dat je er bent is al bijzonder genoeg. Een glimlach, echt aanwezig zijn, luisteren, vragen stellen, connectie maken, wat het ook is. De vraag: wat is je cadeau aan de wereld, begint dus met de realisatie dat jij dat zelf bent. Dat jouw aanwezigheid hier in dit leven, iets betekent voor een ander en dat je alles wat je bent, weet of kunt, mag doorgeven aan anderen.

Jij pakt je cadeau mooi in, en je deelt het uit. Of de ander het vervolgens wil accepteren, is aan diegene. Jij hebt je best gedaan om er het mooiste van te maken dat je te geven hebt en daarin vind je voldoening. Je bent van niemand afhankelijk om je cadeau, je aanwezigheid te geven. Je bent alleen van jezelf afhankelijk. Van het vertrouwen dat je in jezelf hebt en de mate waarin jij goed voor jezelf zorgt. Jij als mens maakt dat cadeau uniek. Er is niemand die het zo kan geven als dat jij dat kan. Ook al staat het internet vol met websites die een soortgelijke dienst aanbieden. Onthoud maar alvast: jíj maakt het uniek. Er is er maar eentje zoals jij.

Zoek je een beetje inspiratie om zelf aan de slag te gaan met de vraag: ‘wat is mijn cadeau aan de wereld‘? Kijk dan een naar onderstaande video van Prince Ea:

Waarde creëren
Waarde kunnen creëren begint met van waarde zijn voor jezelf. Van daaruit wordt alles geboren. Van waarde ben je ten eerste als je goed voor jezelf zorgt. Van waarde ben je door simpelweg hier te zijn, door te geven wat er natuurlijk in jou zit. Van waarde ben je voor jezelf als je luistert naar je gevoel, als je durft te volgen wat je leuk vindt om te doen, vaker te doen wat je in een ‘flow‘ brengt (wat anderen er ook van denken!), vaker te doen wat je een gevoel geeft dat je lééft, vaker te experimenteren. Door dat te gaan doen, zul je daar vanzelf mensen mee aanspreken. Zullen mensen je volgen omdat je hén inspireert en raakt. Zullen mensen bij je aankloppen voor hulp, voor kennis, voor inzicht. Ik voelde dat ik leefde als ik iets voor een ander kon betekenen, in situaties waar mensen liever niet inzitten zoals als ze ernstig ziek worden. Ik wilde mijn kennis en expertise in te zetten in de zorg. De ander voelt dat ze leeft door op een motor in haar eentje heel Azië te doorkruisen, weer een ander voelt dat hij leeft door in Afrika bij te dragen met zijn kennis en kunde. Er zijn heel veel manieren om van waarde te zijn voor jezelf en voor anderen. En er zijn vervolgens veel manieren om daarmee in je levensonderhoud te voorzien, geld te verdienen. Maar daar begint het niet! Het begint echt bij jezelf, bij de waarde die je wilt creëren, vanuit jouw persoonlijke missie, vanuit wat jij belangrijk vindt in het leven. Ik garandeer je dat je daarmee absoluut, na verloop van tijd, mee in je levensonderhoud kunt voorzien.

In je levensonderhoud voorzien
Wij geloven dat als je startpunt ligt bij je eigen missie en persoonlijke waarden, dat er voor ieder idee dat daaruit voortkomt een verdienmodel te bedenken en een strategie om je bedrijf op te bouwen. Bijvoorbeeld in mijn eigen geval: een uurtarief te vragen voor mijn werk in het ziekenhuis. In het eerder genoemde geval van het meisje dat op de motor door Azië gaat: zij maakt video’s te maken van haar motorreis, zet deze op een YouTube kanaal en met een slimme strategie een groot bereik op te bouwen. Ze trekt mensen aan die ook motorrijden en via haar hun motor uitrusting kopen op Amazon, waar ze via een affiliate programma bij Amazon een percentage mee verdient. Dit doet de Nederlandse Noraly met haar blog ItchyBoots. Of in het derde voorbeeld dat ik hierboven noem: door je diensten aan te bieden als ingenieur op een boerderij in Afrika, je hele familie mee te nemen en in ruil voor een bescheiden salaris en onderkomen op de boerderij je droomt leeft zoals Maarten en zijn gezin die voor langere tijd naar Afrika vertrokken.

Persoonlijke waarden
Je cadeau kiest dus eigenlijk jou uit om tot uiting te komen in de wereld, een prachtig inzicht uit de video van Prince Ea. Je cadeau kan verschillende vormen aannemen en die vormen zullen veranderen over tijd. Door ervaring, door opgedane kennis, door de mensen die je ontmoet en de kansen die op je pad komen. Een bedrijfsidee is een vorm die voortkomt uit je cadeau aan de wereld, uit je persoonlijke missie en je persoonlijke waarden. Die ideeën haal je dus uit jezelf en eigenlijk wordt de vraag ‘eigen bedrijf starten ideeën iemand?‘, overbodig. Eerder deelden we al een artikel over keuzes maken, dat doen op basis van je persoonlijke waarden en hoe dat ervoor zorgt dat je eigenlijk niet verkeerd kan kiezen. Ook in het geval van uiteindelijk kiezen voor een bepaald bedrijfsidee, wordt dat vooral gedreven door je persoonlijke missie en de waarden die voor jou het belangrijkst zijn. Die waarden zijn dus best wel cruciaal om helder te krijgen.

Vier vragen om jezelf te stellen
Wil je een sterk bedrijfsidee bedenken, ga je je cadeau aan de wereld bewust koppelen aan een talent, een vaardigheid, een passie, creëer je een eerste vorm van een dienst of product. Het idee dat het best aansluit bij je persoonlijke waarden en persoonlijke missie, is hetgeen waar je een bedrijfsidee van gaat maken. Dus samenvattend: een solide bedrijfsidee bedenken vanuit jouw eigen startpunt, jouw eigen kracht, doe je dus met hulp van deze vier vragen:

– wat is mijn cadeau aan de wereld? Wat heb ik van nature te geven?

– waar ben ik goed in? (talenten en vaardigheden)

hoe kan ik daar waarde mee creëren?

– op basis van welke persoonlijke waarde kies ik een bedrijfsidee om mee te starten?

Maar misschien is het nog wel het belangrijkste om je af te vragen: weet ik in alle eerlijkheid wel wat belangrijk voor mij is in het leven? En daar je startpunt van te maken.

Wat is belangrijk in het leven voor jóú?
Het hele proces vergt een bereidheid tot introspectie: tot onderzoeken wat jou drijft, wat je belangrijk vindt in het leven, wanneer het een succes is en waar je het allemaal voor doet. Dat startpunt nemen we in onze trainingen en daar begeleiden we mensen bij. Ook wijzelf hebben dit proces doorlopen en ook hier is het geen doel op zich ‘om het in één keer goed te doen‘, maar juist om te leren en te ervaren dat het een dynamisch proces is. Het allerbelangrijkste is dat je start, dat je een idee kiest om een eigen bedrijf te starten dat op dat moment het beste in je leven en bij je persoonlijke waarden past. Dat dat kan veranderen, blijkt uit het verhaal van Diana. Zij koos er in 2009 voor, na de bovenstaande vragen in kaart gebracht te hebben, om te beginnen als innovatie adviseur in een groot academisch ziekenhuis. Ze schrijf erover in het blog ‘Wat is belangrijk in het leven: hou je geld maar, ik wil mijn tijd terug!‘ Een prachtige 1,5 jaar van leren, geven en ontwikkelen volgde na die keuze. Totdat in 2011 andere waarden voor haar belangrijker werden: de waarde van vrijheid en avontuur. Alle geleerde lessen heeft ze meegenomen in die zoektocht naar vrijheid en avontuur: dat van een leven als digitale nomade. En zo is het een dynamisch proces en kan je cadeau aan de wereld telkens andere vormen aannemen. Het volgt jou en wat voor jou belangrijk is, wat jij wilt creëren in de wereld en wat je te geven hebt op dat moment.

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je ook aan de slag met je bedrijf en zoek je naar iets dat je kunt doen onafhankelijk van locatie? Kijk dan eens naar onze Nomad Business Academy. In zes maanden zet je je eigen locatie onafhankelijke bedrijf op, maak je eigen online programma, bedien je eerste klanten en bereid je je eerste reisetappe voor.

DIGITAL NOMAD EXPLAINER

Graag inspireren we je met onze opgedane inzichten en kennis van 10 jaar reizen en ondernemen!

Zoek je naar een manier om onderweg geld te verdienen? Download dan onze gratis explainer waarin we vormen van reizen en ondernemen voor je verzamelden. Je leest er verhalen van mensen die met zo'n vorm geld verdienen onderweg. 

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.