Meer energie krijgen | Wonderlijk Werken

Meer energie krijgen: zes tips om op te laden

    Ik zou zo graag meer energie krijgen! Je maakt je bed op ’s ochtends en je wilt er eigenlijk gelijk weer in gaan liggen.. Er zijn heel veel mensen die extreme moeheid ervaren en vaak om uiteenlopende redenen en graag weer meer energie willen krijgen. Voor mijzelf een heel herkenbaar na jaren van slecht slapen en ’s nachts zorgen voor jonge kinderen. In dit blog deel ik zes tips waar we mee experimenteerden om het meeste uit onze dag te halen en die ervoor zorgen dat de batterij structureler oplaadt.

    Kon ik maar meer energie krijgen

    Nu ik terugkijk op de afgelopen vijf jaar met twee kleine kindjes, weet ik waarom mensen dat ‘tropenjaren‘ noemen. Er ging geen dag voorbij dat ik niet wenste dat ik meer energie had. Jonge kinderen vragen veel aandacht, energie en tijd. Ze leren stapje voor stapje zelfstandiger worden. Ze leren zelf te eten, ze leren lopen, ze leren zich zelfs aankleden en wassen. En in dat hele proces ben je er voor ze. Je staat de hele tijd ‘aan‘, zodat je kunt voorkomen dat de jongste een knikker in zijn neus stopt of de oudste met haar handjes naar een pan grijpt die op het fornuis staat als je net even niet kijkt. De nachten zijn gebroken, al die jaren moet je er vaak uit ’s nachts en dat put de batterij volledig uit. Lange tijd hield ik vast aan de gedachte: ‘als Vesper straks doorslaapt, dan…‘, of ‘als Isa straks naar school gaat, dan…‘ en vergat voor mezelf te zorgen.

    Batterij opladen

    De batterij ging steeds verder leeg, totdat deze zo leeg was dat het niet meer ging. Meer energie krijgen leek een onvervulbare wens. Ik werd minder gezellig, sneller geïrriteerd door kleine dingen, minder geduldig met de kinderen en over het algemeen weinig aankunnen qua sociale relaties. En als die batterij eenmaal bijna leeg is, is het een uitdaging om deze weer op te laden. Ook dat ervaar je misschien weleens zelf: je hebt paar nachten goed geslapen en je begint wat minder vermoeid te worden. Je accepteert die uitnodiging voor een verjaardag of feestje en bijna meteen erna klap je weer in elkaar. En weer terug bij af. Het lukt niet goed om die batterij op te laden. Telkens val je weer terug in die extreme vermoeidheid. De kunst is, denk ik, om dat herstel consequent in je dag te ontwerpen, zodat je de batterij langzaam maar zeker op kunt laden, óók als je ’s nachts nog niet goed (door)slaapt.

    Ik heb er de laatste maanden mee geëxperimenteerd en er zijn een aantal tips die ik met je wil delen als je ook behoefte voelt om wat structureler je energie batterij op te laden:

    1.Ademhalen

    Langer uitademen, dan inademen. Als je ergens even kunt zitten, ga dan zitten en pak niet meteen je telefoon om in te vluchten. Ik weet hoe verleidelijk het is, maar laat hem liggen. Breng je aandacht naar je ademhaling en ontspan je buik. Begin je uitademing te verlengen. De uitademing ietsje langer maken qua tijd dan de tijd die je neemt om in te ademen. Drie seconden in, zes seconden uit. Dit is een van de belangrijkste mechanismen (eigenlijk de belangrijkste) om tegen je lijf te zeggen: ‘het is ok, ‘I’ve got this‘. Je hartslag daalt, het cortisol niveau in je lichaam daalt, de adrenaline neemt af en het niveau van stress dat je lichaam ervaart wordt minder. Het simpelste wat je kunt doen om stress te verminderen en je lichaam de kans geven in de herstel modus te komen. Zou je meer willen leren over de kracht van ademhalen? Volg dan eens een workshop van 1 dag vol met inzichten en ademhalingsoefeningen bij Steven.

    2.Mini-meditatie momenten inbouwen

    Mensen denken vaak dat je mediteert op een matje, kussen of bankje. Niets is minder waar. Ik heb jarenlang mijn kinderen borstvoeding gegeven. Tijdens dat moment maak je prachtig contact met je kindje en ik voedde vaak liggend. Ik leerde mezelf aan mijn ademhaling tot rust te brengen en mijn aandacht daarop te focussen. Het werden ‘mini-meditatie‘ momenten in extreem hectische dagen van reizen, zorgen, ondernemen en telkens weer aanpassen aan nieuwe situaties. Ik en mijn kindje en een moment om je gedachten tot rust te brengen en de aandacht op jezelf te vestigen, dat gaf enorme rust. Zoek zelf ook eens naar een moment in een dag dat repeteert, een activiteit die telkens terugkomt: als je naar de wc gaat, of onder de douche stapt, of op de fiets zit. Deze momenten lenen zich geweldig voor een mini-meditatie, die je aandacht terugbrengt naar je ademhaling. Pas dan realiseer je je dat er spanning op je buik staat, op je schouders. Laat dat los en concentreer je op je ademhaling, op de sensatie die ademhalen geeft. Merk de lucht op die door je neus stroomt, voel de lucht in je keel, observeer hoe je buik naar voren komt als je ademt. Dwalen je gedachten af? Breng ze terug naar je ademhaling. Tenslotte kun je een ademtechniek proberen. Adem een vierkantje: vijf seconden in, vijf seconden vast, vijf seconden uit, vijf seconden vast. Je hartslag gaat naar beneden en ook hiermee breng je je lichaam in herstel modus. Ook dit zorgt voor meer energie, het zorgt ervoor dat de batterij weer kan opladen daarna en je lichaam niet in stress modus blijf door jakkeren.

    3. Goede slaap voorbereiden

    De basis voor een goede dag, leg je de avond van tevoren. Het is een bekende uitspraak die me wel aan het denken zette. Want ik bereidde helemaal niks voor. Het was eindelijk tien uur ’s avonds en ik sleepte me naar bed na een hondsvermoeiende dag die al ver voor de dageraad was begonnen. Liggen, ogen dicht en slapen. En natuurlijk je slaapt wel, maar de kwaliteit van die slaap kan beter. En dat kun je voorbereiden. Hoe? Door geen koffie meer te drinken na 14.00 ’s middags (je lichaam heeft 7 uur nodig om de koffie helemaal eruit te krijgen en als er nog koffie in je lijf zit, heeft dat veel effect op de diepte van de slaap). Door om 17.00 de wifi en het internet uit te zetten in huis en op je telefoon. Het is dan me-time. Of als je een gezin hebt, family-time. Je stelt je via een scherm bloot aan blauw licht, waarvan we weten dat het botst met de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Je blijft wakker en ‘aan‘ staan door blauw licht, probeer dat dus te vermijden. Drink geen vocht meer na 20.00 in de avond. Dit zorgt ervoor dat je ’s nachts niet uit je bed hoeft om te plassen. En als je dan toch bezig bent: zorg dat er langer dan 12 uur tijd zit tussen je avondmaaltijd en je ontbijt. Later ontbijten dus. Eet je belangrijkste maaltijd tussen de middag, eet iets lichts in de avond en na het eten niet meer snacken op de bank. Dit brengt je spijsvertering in de juiste modus die zich door zal zetten in de nacht. Je lichaam hoeft dan ’s nachts niet alle zware vertering te doen en kan uitrusten. Je zult zien dat dit enorme effecten heeft op de kwaliteit van je slaap. Door je slaap goed voor te bereiden, zul je meer energie krijgen. Je gaat gegarandeerd het verschil merken!

    4. Yoga Nidra

    Yoga wat? Yoga Nidra is een juweel uit de traditionele yoga filosofie. Het is een techniek die ervoor zorgt dat je diep, diep ontspant. Monniken die dagen doorbrengen in meditatie gebruiken de techniek om niet te hoeven slapen. Je komt tijdens een sessie yoga nidra in zo’n diepe staat van ontspanning terecht, dat je lichaam energie bijtankt. Je ‘body battery‘ schiet omhoog als je deze diepe ontspanning toestaat. Heb je weleens ervaren dat je bijna in slaap valt, en dan weer wakker schiet uit die bijna slaap? Nou daar lijkt het een beetje op. Je brengt jezelf bewust in deze bijna-slaap fase zónder daadwerkelijk in slaap te vallen. Ik luister naar een yoga nidra sessie voordat ik ga slapen en ik ga na deze sessie mijn bed niet meer uit. Als de sessie voorbij is, doe ik het licht uit en ga ik slapen. Het resultaat is verbijsterend: ik val direct in een zeer diepe slaap. Ik volg yoga nidra sessies op het online platform van Happy with Yoga.

    5. Slapen en uitsluitend door je neus ademen

    Je mond gebruik je om te eten, je neus om door te ademen. Wat heeft dat te maken met meer energie krijgen? Je leest erover in het blog van steven dat gaat over je mond dichthouden en door je neus ademhalen. En toch vergeten we nog heel erg vaak, met name ’s nachts om door je neus te ademen. Als vanzelf glijdt je mond open en adem je door je mond. Dat merk je doordat je ’s nachts eruit moet om te plassen, een droge mond hebt en de behoefte voelt om te drinken ’s nachts. Sommige mensen snurken zelfs terwijl ze zich daar niet van bewust zijn. Ervaar jij dit? Goed kans dat je door je mond ademt ’s nachts. Sinds kort slaap ik met een sticker om mijn mond om ervoor te zorgen dat ik echt alleen door mijn neus ademhaal ’s nachts. Het ziet er niet uit, want hij is oranje en ik lijk net een eend, maar ik heb ik jaren niet zo diep en goed geslapen. De sticker zit buiten je lippen en je kunt je mond nog open doen om iets te zeggen of te geeuwen. De sticker geeft nét een beetje druk om je lippen op elkaar te houden. Dit zorgt ervoor dat je de tijd die je slaapt, verplicht door je neus ademt. Ik dacht ook dat ik wel door mijn neus ademde, maar het is verbazingwekkend hoe vaak je mond even openvalt of hoe je neus plotseling dicht zit. Zodra je door je neus begint te ademen zul je merken dat je neusgaten ‘open‘ ploppen. Sinds ik met deze sticker slaap, voel het verschil in mijn lichaam. Ik ben gedurende de dag minder moe en hoef niet meer te slapen overdag, zelfs als ik er een paar keer uit moet ’s nachts om voor de kinderen te zorgen. Sinds vandaag verkopen we deze stickers op de website van Steven. Kijk maar eens op zijn site voor de myotape voor beter slapen.

    6. Gun jezelf stilte

    Pas afgelopen augustus ging ik voor het eerst in vijf jaar een weekend alleen weg, zonder Steven en zonder kinderen. Ik ging op stilte retraite. Meer energie krijgen door een heel weekend lang niks zeggen, geen sociale verplichting om je verhaal te vertellen, jezelf te presenteren of interesse te tonen in het leven van een ander. Die stilte is werkelijk super krachtig. Even een weekend lang kunnen doen waar je zelf zin in hebt. Voor niemand hoeven zorgen behalve voor jezelf. Aandacht schenken aan wat er in jou leeft. Door meditatie, ontspannende yoga, veel slapen en wandelen. En dit alles in complete stilte. Een dikke aanrader om jezelf zo’n weekendje te gunnen om de batterij op te laden. Ik volgde een stilte weekend bij Human Awakening.

    Meer energie krijgen doe je door verschillende dingen uit te proberen en te kijken of het voor jou werk. Heb jij soms een tip om je batterij structureel verder op te laden? Ik hoor graag hoe jij dit doet! Stuur me rustig een email.

    Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

    Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

    Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

    Met bewuste en ondernemende groet,

    Steven en Diana:)

Steven Zwerink
[email protected]

Steven heeft nog nooit full-time gewerkt en is ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Hij gelooft dat ademhaling, en neusademhaling in het bijzonder, de start is van een leven waarin je leeft en werkt op jouw voorwaarden.

Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

X