Ondernemingsplan

Ondernemingsplan schrijven doe maar niet

Dit is een pleidooi voor de ondernemer die nadenkt en doet en zich niet laat verleiden een lang, uitgebreid ondernemingsplan te schrijven noch te wachten op een financiering. Een pleidooi om het fundament goed te leggen en zo snel mogelijk in contact te komen met je eerste klanten. Dat is nogal een afwijkende aanpak want lees je niet overal op internet dat je eerst een ondernemingsplan moet schrijven? Dat heb je tenslotte nodig om een startkapitaal te krijgen bij een bank of een lening af te sluiten voor je bedrijf. Wat ons betreft kan zo’n plan direct de prullenbak in en heb je ook geen startkapitaal nodig.

Een lekker uitdagende boodschap (daar houden we van) en goed onderbouwd in dit blog (zoals je hopelijk van ons gewend bent). Laat ons ook gerust weten wat je ervan vindt!

Ondernemingsplan schrijven

Een ondernemingsplan schrijven is een heel veilige bezigheid en een valkuil waar veel aspirant ondernemers in vallen. ‘Ik begin voor mezelf. Ik schrijf eerst een ondernemingsplan‘. Je kunt het je vrienden en familie vertellen: ik ga voor mezelf beginnen en ben een ondernemingsplan aan het schrijven. ‘Oh, goed zeg, succes!‘. En daar dan máánden mee bezig zijn. Vervolgens klaar zijn met schrijven (als je je motivatie nog niet verloren bent in de tussentijd). Je bent klaar om een startkapitaal te organiseren (want dat heb je nodig toch om te ondernemen?), en eens voorzichtig een paar mensen uit je doelgroep te bevragen. Om tot de conclusie te komen dat de klant zich heel anders gedraagt dan je in je plan hebt staan. Nu heeft het geen zin meer om met dit plan iemand te vragen je geld te lenen om je bedrijf te starten. Help! dat ondernemen is zo makkelijk nog niet! Een beroemde les uit start-up land:

 

Geen bedrijfsplan overleeft zijn eerste contact met een klant.
Steve Blank

 

Dus hoe langer je je opsluit en nadenkt en schaaft aan een business plan, hoe langer het duurt voordat je feedback ontvangt van je (eerste) klanten. Hoe langer het duurt voordat je je product of dienst bij kunt stellen, je op een andere niche kunt richten, je prijs bij te stellen, wat er ook nodig is. Hoe langer het duurt voordat je je waarde aan iemand kunt leveren en hoe langer het duurt voordat je geld verdient. En, misschien nog wel belangrijker: je bent je motivatie en interesse in het idee ergens onderweg verloren. Hoe jammer zou dat zijn?!

 

Geen bedrijfsplan, geen startkapitaal

Wij geloven dat je succes niet afhangt van een tientallen pagina’s dik ondernemingsplan. Wij geloven ook niet dat je een startkapitaal nodig hebt en dat je van een bank of investeerder afhankelijk bent om succesvol te worden. Wij denken dat iedereen die een idee heeft om iets toe te voegen aan het leven van mensen, een visie heeft om een bijdrage te doen aan de wereld, dat met een eenvoudige, uitgeklede versie kan testen. En dan een voorsprong heeft op iedereen die nog aan een bedrijfsplan zit te schrijven. Waarom? Omdat je in contact bent met je klant, die je dan direct feedback kan geven op de eerste versie van het product of dienst. Je bent begonnen en aan het leren. Twee cruciale stappen als je je eigen bedrijf wilt stappen. Beginnen en leren. Versus bedrijfsplan schrijven en wachten op financiering.

Derek Sivers, de oprichter van een website om als amateur muzikant je CD’s te verkopen (CD Baby) dat in 2007 voor 30 miljoen USD werd overgenomen door Steve Jobs en de basis vormde van de eerste content in iTunes, maakte hier een heel krachtig filmpje over:

 

 

Voordat je verder leest: ik ga er even vanuit dat je een idee hebt voor je onderneming. Als dat niet zo is, lees dan eigen bedrijf starten ideeën eens om zelf aan de slag te gaan met het bedenken van een waardepropositie.

Hoe doe je dat dan? Erop uitgaan en potentiële klanten vragen wat ze ervan vinden? Ik heb alleen nog maar het idee en verder helemaal niks!‘ Een veelgestelde vraag in onze training waarop het antwoord zó leuk is, dat we het graag met je delen. Het bestaat uit twee delen: je ideale klant en je versie 0.1.

Je geloof, kernwaarden en ideale klant
Voordat je ook maar iets gaat doen, moet je natuurlijk weten voor wie je het doet. Aan wie je je waarde gaat leveren. Je wilt niet aan iedereen verkopen. Je wilt zaken doen met mensen die geloven wat jij gelooft. Als je die gemene deler hebt, is het niet zo moeilijk om hen een aanbod te doen waar ze enthousiast van worden want jullie zien de wereld hetzelfde. Je spreekt ze aan op een dieper niveau dan: ‘kijk dit is mijn coachingspakket‘. Om je ideale klant te kunnen vinden, zul je eerst uit moeten zoeken waarom je gaat doen wat je wilt doen. Als je dat kunt verwoorden, zul je de mensen aantrekken die dat ook geloven. Onder dat geloof liggen een aantal kernwaarden, die heel persoonlijk zijn en de reden zijn waarom jij dit gaat doen en het bij je leven past. We schreven eerder over deze kernwaarden die helpen keuzes maken en dat  ervoor zorgt dat je minder snel verkeerd kiest. Als je weet waarom je doet wat je doet en welke waarden belangrijk zijn in je leven, is het tijd om na te denken aan wie je je waarde wilt leveren, wie je ideale klant is. Je maakt een ideale klant profiel (op basis van waarden, drijfveren en behoeften en dus niet op de typische leeftijd, geslacht, inkomen kenmerken). Je maakt een lijst van mensen (uit je directe en indirecte netwerk) die daaraan voldoen. Je benadert hen en vraagt of ze de eerste versie van je product of dienst, die je binnenkort gaat lanceren, willen uitproberen in ruil voor een donatie. En tadaaaa je bent in business.

Nou ja bijna dan, want wat ga je ze dan aanbieden? Een eerste uitgeklede, maar functionele en waardevolle versie van je product of dienst.

Versie 0.1
Je hebt je grote visie, je droom in je hoofd wat je wilt bereiken en maakt dat klein. En dan nog kleiner. En dan nog kleiner. Dan denk je dat het niet eenvoudiger kan en dan maak je het nóg kleiner. Totdat je de volledige essentie van hetgeen jíj biedt te pakken hebt. In zijn eenvoudigste vorm. Dat noemen we een versie 0.1.

Niet simpel. Niet waardeloos. Maar de essentie.

Een versie die voldoende functionaliteit biedt om waardevol te kunnen zijn voor je ideale klant. Een versie die niet veel kost, niet veel tijd en niet veel geld. Een versie waar je feedback op kunt ontvangen. Super spannend en veel efficiënter dan eerst een ondernemingsplan schrijven en wachten op financiering voor je bedrijf.

Richt je eerst op een verdienmodel, een ‘business model’

Een business model beschrijft hoe je bedrijf waarde creëert, waarde levert en deze waarde in geld omzet. Een business model is een diagram waarin je de verschillende stromen in je bedrijf kunt visualiseren. Het laat de kosten structuur zien en hoe je bedrijf samenwerkt met andere partijen in de markt. Steven schreef eerder een blog over dit Business Model Canvas. In al onze trainingen komt het terug. Waarom is het beter eerst een verdienmodel te bedenken en daarna pas een ondernemingsplan te schrijven? Met een business model in de hand kun je naar buiten, in gesprek met klanten, partners en suppliers je aannames testen over je prijsstelling, je verkoop, je marketing, je kosten, partners en deze met de feedback die je ontvangt, aanscherpen in je verdienmodel. Hoe dat werkt?

In contact met je eerste klant die je dienst wil testen, kom je er in gesprek met die klant snel genoeg achter wat de waarde is van je eerste versie en op wat voor manier de klant ervoor zou willen betalen. Een zeer goede basis voor een prijsstrategie en verdienmodel. Die klant gaat je ook vertellen wat er nog mist aan je eerste versie en of het zijn of haar probleem oplost. Daaruit maak jij de eerste stappen op voor het ontwikkelingsplan van je dienst of product. Het kan zijn dat de klant zó enthousiast is over je dienst dat hij of zij het goede nieuws gelijk aan zijn of haar vrienden en bekenden wil vertellen. Je kunt hem of haar vragen waar hij of zij normaal gesproken zou zoeken naar oplossingen voor het probleem. Wat de klant online en offline doet om zijn probleem opgelost te krijgen. Een super basis voor je marketingplan.

Het punt dat we dus willen maken met dit blog is dat alle input die je nodig hebt om een goed ondernemingsplan te schrijven, voortkomt uit het eerste contact met je klanten! Maak eerst een business model en daarna pas een ondernemingsplan, want je wilt je aannames over je bedrijf testen. Zonder contact met een potentiële klant, is het onmogelijk om een realistisch plan te maken voor de groei en ontwikkeling van je onderneming. In dit proces begeleiden we aankomend ondernemers. Bij ons besteedt je dus weinig tijd aan het schrijven van een ondernemingsplan en veel tijd aan het doen en leren, dat wat ons betreft de basis vormt voor ondernemen.

Ondernemen iets voor mij?
Lijkt het je leuk aan de slag te gaan met het starten van een eigen bedrijf? En de hulp in te schakelen van iemand die veel ervaring heeft, je helpt en de juiste vragen stelt? Zodat je niet vertraagd wordt door fouten die je niet hoeft te maken? Kijk dan eens naar onze Nomad Business Academy die we speciaal samenstelden voor ondernemers in spé die in korte tijd willen testen of hun bedrijfsidee levensvatbaar is.

DIGITAL NOMAD EXPLAINER

Graag inspireren we je met onze opgedane inzichten en kennis van 10 jaar reizen en ondernemen!

Zoek je naar een manier om onderweg geld te verdienen? Download dan onze gratis explainer waarin we vormen van reizen en ondernemen voor je verzamelden. Je leest er verhalen van mensen die met zo'n vorm geld verdienen onderweg. 

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.