Omgaan met onzekerheid

Veel nieuwe ondernemers zullen het herkennen: de onzekerheid die komt met het doen van een aanbod aan iemand. Gedachten als: ‘kan ik dat wel….? ze zien me aankomen..‘ of ‘Ik heb er geen ervaring in, waarom zou iemand mij serieus nemen?‘, ‘Dit idee is echt té simpel‘. Hoe kun je anders omgaan met dit soort gedachten? Hoe voorkom je dat je bevriest en het dan maar helemaal niet meer probeert?

Het ‘ja-maar’ monster

Er staan een aantal eerste ideeën op papier, een aantal vormen van een dienst of een product die je hebt bedacht waarmee je van waarde kunt zijn voor anderen.

En vanaf je schouder hoor je het monster fluisteren: ‘dat is niks… daar kun je geen geld mee verdienen… er zijn al honderd van dit soort websites…‘.

Dat monster moet zo snel mogelijk tot stilte gemaand worden, want hij vernielt ieder initiatief nog voordat het op papier staat.

Zet een positieve gedachte tegenover de twijfels die het monster zaait.

Kijk eens naar onderstaande video voor een frisse kijk die de stem van het ‘ja-maar‘ monster zachter maakt:

Het ‘ja-maar‘ monster zorgde er bij mij voor dat ik mijn blogs over zorg innovatie absoluut niet online durfde te zetten. Het was halverwege 2009 en ik stond op het punt om voor mezelf te beginnen. Wie dacht ik wel dat ik was? Wie zit nu op deze ideeën te wachten…? Ik ben zelf niet eens ziek. Ik ben geen arts of verpleegkundige. Ik heb alleen maar een observerend oog en telkens als ik thuis kom uit een ziekenhuis, loop ik over van de ideeën om zorg-processen en ervaringen te verbeteren.

Steven gaf me uiteindelijk een schop onder mijn kont toen ik voor de zoveelste keer thuiskwam met weer een idee. ‘Zet het online, of ik doe het!‘. Weet je wel niet voor hoeveel mensen dit waarde heeft? Misschien heel logisch voor jou, maar ontzettend moeilijk te bedenken voor anderen. ‘Kom op schiet op!‘ En zo geschiedde. Met klotsoksels en zweethanden.. Want wat zullen anderen ervan vinden…. (?!)

Nog geen twee weken later, werd ik naar aanleiding van deze blogs gebeld, of ik wilde komen praten in het ziekenhuis waar ik later aan de slag zou gaan als innovatieadviseur.

Als ik die blogs niet had geschreven en online had gezet, was dat in ieder geval niet gebeurd.

Het schrijven ervan had veel waarde voor mijzelf. Eindelijk stond het een keer goed geformuleerd op papier. Dit wilde ik aan de wereld geven! En het bleek ook waarde te hebben voor anderen. Ik ben nog altijd dankbaar (@lucienengelen) voor de supergave tijd in Nijmegen.

Geloof in wat je te bieden hebt, ook al zorgt het voor klotsoksels en natte handen. Als je dat voelt, moet je het juist doen!

Wat ons betreft hét startpunt van ondernemen en een eigen bedrijf starten. When in doubt, do it anyway.

Jíj maakt het uniek

Er is maar één iemand die de dienst zo kan leveren zoals jij dat kan. Jij als mens maakt je aanbod uniek. Ik kon goed luisteren, goed observeren, verbanden leggen en echte aandacht voor mensen opbrengen. Dat ik niet uit de zorg kwam, was in mijn werk als zorg innovatie adviseur juist een voordeel.

Misschien heb je juist wel ervaring in je rugzak zitten, die je op een nieuwe manier kunt inzetten. Om een andere groep mensen te bedienen en te helpen. Misschien kun je een combinatie maken van dingen die je in een flow brengen en dingen die je goed kunt. Misschien heb je wel goede contacten die helpen je dienst onder de aandacht te brengen van een grote groep mensen.

Er is altijd iets dat je als persoon inbrengt in je dienstverlening, dat maakt dat het echt van jou is.

Zoek daarnaar en breng het naar voren tijdens je dienstverlening. Je zult zien dat dat opvalt. Je klanten zullen erover praten met andere mensen. Je klanten worden blij van jou als mens en gaan verwijzen naar jou omdat ze zo’n fijne ervaring hebben gehad. Dit maakt het ‘ja maar’ monster kleiner.

Vertrouw er dus op dat je het uniek is simpelweg doordat jíj het aanbiedt en je je sterke punten in je aanbod legt. Dus als dat monster weer op je schouder klimt, zeg dan maar:

Alleen ík kan dit cadeau op deze manier aan de wereld geven en dat ga ik doen. Want niemand anders kan het zoals ik het kan. 

Wees van waarde

Belangrijk bij het starten van een bedrijf is het leveren van waarde aan anderen. Hoe weet je of je wel daadwerkelijk waarde levert? Kijk nog eens goed naar de bedrijfs ideeën die je tot nu toe hebt bedacht. Ga voor ieder bedrijfsidee eens na welk probleem je oplost. Hoe lost jouw idee het probleem op?  En waarom zou dit idee het probleem gaan oplossen? Werkt dat bij iedereen? Of zit daar variatie in? Waarom denk je dat? Wat je daarvoor je bewijs? Probeer het te onderbouwen. Dit weten geeft vertrouwen. Dit weten kun je tegenover het monster zetten als deze zich weer eens aandient. Het helpt ook bij het aan de man (of vrouw) brengen van je dienst in een later stadium. Want als jij niet weet waarom je doet wat je doet, waarom zou iemand anders er dan mee in zee gaan?

Weet voor wie je het doet

Wie heeft eigenlijk het probleem dat je probeert op te lossen? Welke personen? Welke groepen mensen? Wat voor types? En met welke van deze mensen zou je het liefst werken? Definieer je niche en weet met welk type mensen jij het beste tot je recht komt. Hoe je dat weet? Door te kijken naar je belangrijkste waarden die terugkomen in je werk. Kijk naar hoe jij het liefst werkt, in welke omstandigheden, in welke vibe, met welke energie jij je beste werk doet.

Het is (meestal) niet de bedoeling dat je met iedereen zakendoet die wil hebben wat je verkoopt. Het is de bedoeling dat je zakendoet met hen die geloven wat jij gelooft (over de wereld). Mensen die op dezelfde manier naar het leven kijken, die dezelfde waarden belangrijk vinden. In de marketing noem je dit je ideale klant. Door je woorden zorgvuldig af te stemmen op de mensen die je wilt bereiken, zul je hen gaan aantrekken. Via je site, via de presentaties die je geeft, via de blogs die je schrijft. En zo werk je als een filter. Kijk ter inspiratie maar eens naar de volgende video van Simon Sinek over leiderschap:

Ik hoop dat ik je met deze post wat handvaten heb gegeven om anders om te gaan met het monster dat onzekerheid kan zijn. Wil je met deze thema’s aan de slag maar dan wel met begeleiding van een business coach? Iemand die je de juiste vragen stelt? Die je uitdaagt iets verder te gaan? Kijk dan eens naar ons programma Ondernemer worden. In 6-9 maanden begeleiden we je naar een goed, kansrijk bedrijfsidee en het bedienen van je eerste klant.

Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.

Digital Nomad Worden | Locatie Onafhankelijk Werken | Lifestyle Design 

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

X