Van waarde zijn | Wonderlijk Werken

Meer vrijheid en flexibiliteit in je werkdagen? Maak een online cursusaanbod

Het is niet meer weg te denken uit ons bestaan. We leren vaker online en als ondernemer is het nog steeds interessant om te bekijken of je je aanbod ook online kunt organiseren. Waarom zou je de zoveelste online cursus lanceren? Omdat je wat te vertellen hebt! Omdat het makkelijker is voor je klanten om met je in zee te gaan als dat ook online kan. De drempel is simpelweg lager én je maakt jezelf zichtbaarder voor een grotere groep mensen. En misschien wel het belangrijkst voor jouzelf als ondernemer: het maakt een einde aan uurtje factuurtje. Want daar zit natuurlijk gelijk dé grote beperking: je kunt maar een X aantal uren werken per dag. Net alsof je nooit harder kunt rijden dan 40km per uur omdat je maar twee versnellingen hebt. Niet meer klanten kunnen bedienen omdat je niet meer uren in de week hebt. En dat terwijl tijd ook nog eens je kostbaarste bezit is en je soms liever wat anders zou willen doen dan werken.

Kun je je tijd ook anders inrichten?

Zodat je meer vrijheid ervaart én slimmer inkomen hebt?

Zodat je meer mensen kunt bedienen in dezelfde tijd?

Kun je je inkomsten minder afhankelijk maken van de tijd die je kunt werken?

In dit blog vertel ik meer over 5 belangrijke onderwerpen om mee aan de slag te gaan als je weg wilt van uurtje factuurtje en je diensten (ook) online wilt gaan aanbieden. Onderaan dit blog vertel ik meer over het traject dat je bij Wonderlijk Werken kunt volgen waarbij we je helpen om zelf een online concept uit te werken en wij samen met jou een geheel functionele en geconfigureerde online cursus bouwen.

Voordat het zover is, kijken we eens goed naar de zaken die je gaat bekijken om te komen tot een succesvol online aanbod. Want nog voordat we überhaupt praten over wat er in een online cursus moet komen, is misschien wel de allerbelangrijkste vraag om te stellen: gaat het mij lukken die cursus te verkopen?

Wat als het niet lukt straks mijn cursus te verkopen?

Het is de meest gestelde vraag bij Wonderlijk Werken en daarom staat dit onderwerp op nummer 1 in dit blog. Heel belangrijk natuurlijk om uit te zoeken hoe je je cursus gaat verkopen, want anders heb je straks een cursus gemaakt die je aan de straatstenen niet kwijtraakt. Hoe pak je dat aan? De analyse begint met de vraag: heb je toegang tot de markt die je wilt bedienen?

 

  1. Toegang tot de markt in kaart brengen

    Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, zul je antwoord moeten geven op de vraag: wie is je klant? En beter nog: wie is je ideale klant? Wie wil je bedienen en waarom? Waar bevindt deze klant zich online? Hoe bereik je deze klant? Via je eigen website? Via een sociale media aanpak? Via een partner? Deze antwoorden komen in een profiel van je ideale klant met hulp van een online opdracht waar we je feedback op geven. Dit profiel is erg belangrijk omdat je hier straks je woordkeuze op je site en in je cursus content op afstemt, maar ook een passend verdienmodel bij gaat bedenken. Alles gaat afgestemd zijn op je ideale klant, zodat je deze ook daadwerkelijk aanspreekt en weet wat je moet doen om deze ideale klant te bereiken.

  2. Online concept (aanbod) ontwerpen

    De volgende stap in het proces is een antwoord geven op de vraag: welk probleem los jij op voor je ideale klant? Even graven. Als het probleem duidelijk is, kijken we naar de mogelijke oplossingen. Al sparrend komen we samen tot een online concept wat daadwerkelijk een potentiële oplossing biedt voor het probleem van de klant. Vervolgens bekijken we de uitvoeringsvormen: waar is je klant het meest bij gebaat? In welke vorm moeten we de oplossing gieten om zijn probleem op te lossen? Is er contact met jou nodig? Hoeveel contact en in welke vorm? Dit hangt weer samen met je verdienmodel en je onderscheidend vermogen. Want: waarom zou deze klant bij jou moeten komen? Dit kan zijn doordat je intensievere online begeleiding biedt, of juist een ‘community‘ van mede-leerlingen biedt die met hetzelfde probleem aan de slag gaan. Misschien ben jij als ondernemer juist wel op zoek naar een manier om heel veel mensen tegelijk te kunnen bedienen. Dat beperkt dan juist het persoonlijke contact. Deze zaken spitten we uit net zo lang totdat er een online concept met een online verdienmodel staat en je helder hebt waar jouw tijd als ondernemer naartoe gaat in het uitvoeren van je online dienst.

  3. Verdienmodel

    We hebben het al even kort gehad over het verdienmodel en daar ga ik nog even wat verder op in want ik krijg er vaak vragen over. Het ligt voor de hand te denken dat je voor een online cursus een vaste prijs hanteert in ruil voor deelname aan een cursus. Er zijn echter veel meer variaties denkbaar die jouw type business misschien meer recht doen. Ik geef een voorbeeld. Stel, je bent coach en je werkt het liefst in direct contact met mensen. Die interactie is belangrijk voor het effect van je werk op de coachee. Wat je dan niet wilt is je coachee in een online leeromgeving ploffen en jouw cursus zelfstandig, zonder contact met jou, laten doorlopen. De kans dat de coachee uitvalt en ermee stopt is vrij groot (want hij heeft jou als coach nodig om de hordes te slechten). De ‘persoonlijke relatie‘ maakt dan een groot deel uit van je verdienmodel. Je zult voor deze persoonlijke relatie en persoonlijke aandacht meer geld vragen dan sec voor een zelfstandig te doorlopen online training. Dat contact is een belangrijk deel van je verdienmodel en dat kun je dus ook anders prijzen.

  4. Leerpad en werkvormen opzetten

    Uit onderzoek is gebleken dat online leren anders werkt dan leren in een fysieke ruimte met een leerkracht voor de groep. Het online leren wordt effectief als er naar verschillende dimensies wordt gekeken die leren überhaupt effectief maken. Hoe je de principes die leren effectief maken digitaal kunt faciliteren, lees je hier. Een praktische tip is om een leerpad te maken van je cursus. Een leerpad is een aaneenschakeling van verschillende leerobjecten. Die leerobjecten kunnen een stuk tekst zijn, een pdf-document om te downloaden, een YouTube-filmpje, een presentatie, een oefening, een toets, een opdracht met feedback moment, een externe website. Het ene stuk van je cursus leent zich perfect voor een YouTube video, het andere onderwerp neemt men weer beter op door er een instructie video voor te maken. Dit alles plot je in een leerpad en zo maak je een cursus waarover is nagedacht en die boeiend genoeg is om niet mee te stoppen.

  5. Digital Course Journey

    De contactmomenten die je met je cursist hebt gedurende de cursus, neem je mee in een ‘digital course journey‘. Vergelijk het met de klantreis, maar dan binnen jouw cursus. Ontwerp dan eens zo’n ‘course journey‘ en denk na wat een logisch proces is waar je deelnemer doorheen loopt. Op welke momenten binnen jouw cursus is er een logische behoefte aan contact? Hoe wil je dat faciliteren? Denk dan bijvoorbeeld aan feedback geven op een opdracht via email. Maar ook een online Q&A sessie of een webinar over een bepaald thema uit je cursus doen het goed. Het kan ook zijn dat de cursist juist sneller zijn probleem op weet te lossen als er contact is met andere cursisten tijdens het volgen van de cursus. Vergeet hier niet aan het einde van de cursus na te denken over de vraag: wat heb ik deze klant nog meer te bieden? En doe hem of haar dat aanbod ook aan het einde van de cursus. Dit wordt nogal eens vergeten en dat is zonde, want de klant kent jou en je werkwijze inmiddels. Als hij of zij je training naar tevredenheid heeft doorlopen, is de kans dat hij of zij nog iets boekt, vrij groot.

     

Deze zaken die je hierboven al in het kort leest, komen uitgebreid aan bod in onze Nomad Business Academy. Niet alleen maak je een eigen gedegen programma in deze academy, ook krijg je van ons templates voor je website, je e-mail funnels en zelfs je advertenties. We helpen je met een goede lancering van je cursus en zorgen ervoor dat je systeem begint te draaien. Het systeem dat je met ons inricht (wij de techniek, jij de inhoud) zorgt ervoor dat je een voorspelbare inkomstenstroom hebt iedere dag. Dagelijkse verkopen van jouw programma. Hoe vet is dat??! Je maakt zo’n grote sprong voorwaarts door het niet allemaal zelf uit te zoeken. Het bespaart je zo maanden, zo niet jaren werk. Neem rustig eens een kijkje op de pagina van de Nomad Business Academy!

 

DIGITAL NOMAD EXPLAINER

Graag inspireren we je met onze opgedane inzichten en kennis van 10 jaar reizen en ondernemen!

Zoek je naar een manier om onderweg geld te verdienen? Download dan onze gratis explainer waarin we vormen van reizen en ondernemen voor je verzamelden. Je leest er verhalen van mensen die met zo'n vorm geld verdienen onderweg. 

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.