Stress factor wegnemen

Herstellen van langdurige extreme vermoeidheid is en blijft iets lichamelijks. Fysiek weer uitrusten en dan mentaal sterker worden. Dit blog is de tweede in de serie die ik schreef over herstellen na langdurige extreme vermoeidheid. Lees meer over de allereerste stap als je wilt herstellen: slapen.

Slapen is cruciaal bij het herstellen van langdurige extreme vermoeidheid. Je stress systeem wordt zo vaak onbewust geactiveerd terwijl er soms niet eens stress ís, dusdanig dat het je hele systeem ontregelt. We staan zo vaak ‘aan‘ dat ons lichaam geen tijd krijgt om te herstellen. Je krijgt allerlei fysieke klachten die horen bij het langdurig uitputten van je eigen energie systeem. Is het gelukt een rust- en slaaproutine te ontwikkelen die past bij jóúw leven? Dan is het het moment om te gaan kijken naar het volgende stukje: de mentale gezondheid.

De belangrijkste stress-factor wegnemen
Soms wordt een situatie van weinig energie en veel stress veroorzaakt door een interpersoonlijke situatie op het werk, soms door de verwachtingen die je jezelf oplegt in je werk. Soms komt het door een puur chronisch slaapgebrek (zoals bij mij). Feit blijft dat stap nummer 1 is om die belangrijkste stress factor weg te nemen. We maken allemaal keuzes in ons leven en soms brengen die keuzes ons op een punt dat de druk op onze schouders te lange tijd duurt en teveel oploopt. Een stress factor in je leven heeft vaak te maken met het vasthouden aan een bepaalde overtuiging waar je eerder in je leven baat bij hebt gehad. Een overtuiging die toen goed werkte, maar die je nu misschien een beetje te veel macht hebt gegeven. Je zou kunnen zeggen dat in mijn situatie de oplossing niet zo moeilijk is: gewoon stoppen met borstvoeding, baby op een andere kamer en oordoppen in zodat ik weer kan slapen. Rationeel gezien weet ik dat ook heus wel. Maar waarom doe ik het dan niet? Zo’n vraag stel jij je misschien ook wel: je weet heus wel dat je moet stoppen met dit werk, maar waarom doe je het dan niet? Of waarom heb je er zo lang mee gewacht? Ook bij jou is de kans groot dat je belemmerd wordt door een overtuiging, net als ik:

 

ik moet eerst voor een ander zorgen voordat ik voor mezelf kan zorgen‘.

 

Ik voelde het als mijn belangrijkste taak in het leven om eerst voor mijn kinderen te zorgen, en dan voor nog wat andere mensen voordat ik eens voor mezelf zorgde of een keuze maakte die iets opleverde dat puur voor mezelf was. Rationeel weet ik dat dat helemaal niet nodig is. Rationeel weet ik dat ik eerst voor mezelf moet zorgen voordat ik voor een ander kan zorgen. Tuurlijk, met mijn verstand wéét ik het ook wel. Zo’n overtuiging is vaak al heel lang aanwezig en stamt uit een patroon wat altijd goed heeft gevoeld om erin te zitten. Zorgen voor een ander is mijn comfort-zone en als ik maar even de kans krijg, spring ik daarin en dus geef ik dat heel veel macht over mijn leven. Als ik daaraan blijf vasthouden terwijl de overtuiging alláng losgelaten had moeten worden, gaat het me beperken. Dan wordt het de gevangenis van je eigen ideaal. Zorgen voor anderen was mijn ideaal. Het is mij met de paplepel ingegoten. Toen ik vijf jaar oud was werden mijn tweelingbroers geboren als nummer drie en vier in het gezin. Ik mocht veel helpen en kon al vroeg voor mezelf zorgen. Dat zorgen werd onderdeel van mijn jonge kinderjaren. Ik heb dat nooit gevoeld als een last, maar juist als iets moois. Op school werd steevast door mijn leraren op mijn rapport geschreven ‘is behulpzaam‘, en ‘is zorgzaam‘. Zo zijn werd onderdeel van mij. Het werd een patroon wat ik vaak herhaalde, later in mijn liefdes relaties en nu bij mijn kinderen. En ik heb me er té lang aan vastgehouden, toen deze waarde me allang niet meer diende eigenlijk. Toen ik tot dit inzicht kwam tijdens ons afgelopen business bootcamp in februari 2019 (waar ik zelf meedeed met de sessie ‘belemmerende overtuigingen‘), zei één van de deelneemsters: ‘dat deed mijn moeder ook altijd en dat vond ik altijd zó irritant dat ik mezelf heb beloofd nooit zo te worden‘. De tweede deelneemster zei: ‘weet je wel dat je met dit gedrag eigenlijk tegen je kinderen zegt dat het ok is om niet eerst voor jezelf te zorgen maar altijd eerst voor een ander?‘ En toen werd ik ineens met mijn neus op de werkelijkheid gedrukt, met het perspectief van een ander en realiseerde ik me dat het tijd was om deze overtuiging te laten gaan. Ik had het gevoeld en het was doorgedrongen. Ik was klaar om een andere keuze te maken. Die voor mezelf.

En zo is het gebrek aan energie vaak terug te leiden naar keuzes die je gemaakt hebt. En die keuzes heb je gemaakt omdat je handelde volgens een bepaalde overtuiging. En als die overtuiging beperkend werkt, is het tijd om die los te laten en vrij baan te maken voor dingen die je energie weer opbouwen.

Loslaten en een stip aan de horizon zetten
We need to be reminded more than we need to be instructed‘. Een zinnetje dat Steven regelmatig onder mijn neus drukt: we weten het allemaal wel, en toch als ik even niet oplet, verval ik weer in het patroon dat bij mijn oude overtuiging hoort. Ik vergeet als het ware mijn voornemen weer want het gedrag is zo normaal voor mij. En dus volg ik Stevens advies op: ik herinner mezelf eraan en dat kun jij ook doen. Hang iets op wat je weer bewust maakt van de beperkende overtuiging die je los wilt laten. Hang het op een plek waar je het vaak ziet. Op de koelkast, aan je binnenspiegel, als achtergrond op je telefoon. Ik heb een foto van mezelf op een yoga mat op de achtergrond van mijn telefoon gezet. Iedere keer als ik ernaar kijk, spreek ik de intentie uit: ik zorg voor mezelf, ik neem de tijd voor mezelf. Ik heb gemerkt, dat werkt! Het maakt me telkens weer bewust, meerdere keren per dag als ik mijn telefoon pak. Het stelt me in staat de oude overtuiging los te laten. Dan denk ik: ik ga vanmiddag naar de yoga! Deze intentie heeft ook gelijk een heel praktisch effect want bij het plannen van onze komende maanden in Nederland, ben ik een week niet beschikbaar om trainingen te geven in de me-time week. Dat is mijn stip aan de horizon: een paar dagen me-time waarin ik kan doen wat ik wil en waar anderen meehelpen om voor mijn kinderen zorgen. Wat ik dan ga doen, dat maakt niet zoveel uit. Dat krijgt wel een passende vorm. Maar de stip op de horizon is er en dat geeft enorm veel energie!

Herken je jezelf in wat ik schrijf en wil je met deze dingen aan de slag in je eigen herstelproces? Laten we er dan eens over sparren. Je mag vrijblijvend een halfuurtje in mijn agenda inplannen via deze link, want ik weet hoe belangrijk het is om je proces met iemand te kunnen delen en af en toe op iemand te kunnen leunen die al redelijk wat mensen de weg terug heeft zien vinden naar werk op hun eigen voorwaarden na een burn-out. Is dat nog even een stap te ver voor je gevoel? Kijk dan eens naar het blog wat Steven eerder schreef over het effect van een belemmerende overtuiging. Als je eerst zelf aan de slag wilt met het bewust worden van je overtuigingen die je belemmeren, lees dan zeker dit artikel voor een mooie oefening.

Wil je meer slimme tips over gezond leven en werken ontvangen?Schrijf je dan in:) We geven gave boeken- en filmtips en ook nog af en toe een leuke korting op onze trainingen:)

Gezond zijn, of beter gezegd: zo gezond mogelijk zijn, is cruciaal om te kunnen leven en werken op jouw voorwaarden. De vier belangrijkste vormen van gezondheid zijn volgens ons: fysieke gezondheid, emotionele gezondheid, mentale gezondheid en spirituele gezondheid.

Diana Vermeij
[email protected]

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

X