Tijd over door digitale detox

Tijd over door digitale detox

De laatste tijd betrap ik mezelf er vaker op: ik pak mijn telefoon op als ik ‘even niks te doen heb‘. Dan kijk ik snel of er mail is, iemand nog geappt, en even snel nieuws checken. Oftwel een dom rondje ‘telefoon checken‘. Het voelt als even een relax momentje op de bank. Maar eigenlijk is het helemaal geen relax momentje. Het is een verslaving. Een gejaagd gevoel, bang om iets te missen??? Ik blijk zelfs mijn adem in te houden als ik op mijn telefoon berichten open, iets nieuws zie, verder klik. Volgens mijn nieuwe horloge ervaar ik veel stress tijdens het rondje telefoon, bijna 80 op een schaal van 0-100. Daar was ik me absoluut niet van bewust. Dat kan toch zeker wel anders?

Ik besluit een nieuw experiment te starten en te kijken of ik digitaal kan detoxen en daardoor bewuster met mijn tijd om ga. Minder (onbewuste) stress en minder het gevoel dat tijd door mijn vingers glipt.

Meer kwali-tijd
Allereerst: wat is er mis met op de bank zitten en je telefoon checken? Ik vind het niet fijn dat ik er dan niet helemaal bij ben. Eén van de kinderen komt vol trots met een lege huls van een slak binnen lopen en ik roep ‘ahhh mooi’, terwijl ik met m’n neus in het scherm zit. Dus, wat ik als eerste heb gedaan, is de telefoon op ‘airplane‘ zetten tussen 14.00 en 20.00. Dat is de tijd tussen het moment dat de kinderen thuis komen en ze op bed liggen en ik graag volledig bij hen wil zijn. Ik ben de baas over mijn eigen tijd en ik wil graag meer kwaliteit in de tijd die ik heb. Okee, goed voornemen.

Freedom
Wat doe je dan met je bereikbaarheid? Als je je telefoon op ‘airplane‘ zet, ben je niet bereikbaar via telefoon. Goed punt. Ik installeerde de app ‘Freedom‘ op mijn telefoon. In deze app (voor alle apparaten en platformen), kun je sessies plannen waartussen websites, apps en notifications (die staan bij mij sowieso allemaal uit) geblokkeerd worden. Je kunt nog wel gebeld worden en SMS berichten ontvangen. Dit zet ik dan aan tussen 14.00 en 20.00. Houd de app wel goed up to date, anders piepen de apps ertussendoor en lukt het ze toch om online te komen. Heel fijn resultaat is ook dat als je tussen 15.00 en 20.oo bij familie of vrienden op bezoek bent of zij bij jou, je dan je telefoon op ‘Freedom’ hebt staan en je echt aanwezig bent.

Geen telefoon in de slaapkamer
Dan: het volgende wat ik graag wil aanpakken is de verslaving om voor het slapengaan nog een ‘rondje telefoon‘ te doen en datzelfde te herhalen direct als ik wakker word. Ik heb sinds kort een horloge dat stress kan meten. Ik kan je vertellen dat een rondje telefoon niet helpt om af te schakelen en je lichaam voor te bereiden op een nacht diepe slaap. De telefoon wordt dus uit de slaapkamer verbannen.

Bewust online
Wat blijft er dan nog over aan telefoon tijd? Dat bracht me op het idee om als volgende stap niet de telefoon verder uit te bannen, maar momenten ‘aan te wijzen‘ op mijn dag waarop ik de telefoon bewust wél oppak. Dus, ik ben om 10.00 online en doe een rondje telefoon, voordat de kinderen uit school komen om 13.30 kijk ik even. En ook doe ik een rondje telefoon als de kinderen op bed liggen, om 20.00. En dan telkens met een maximum van 15 minuten. Merk je dat dit niet genoeg is? Bijvoorbeeld omdat je een online bedrijf runt en op Instagram berichten wilt reageren? Neem dan nog zo’n extra blok van 15 minuten telefoon tijd op in je dag.

Betere concentratie
Eerder schreef ik op dit blog al over het boek van Cal Newport, Deep Work waaruit ik het ontwerpen van een dag met productieve blokken erin heb overgenomen. Het indelen van 90 minuten durende ‘werkblokken‘ is voor ons een gouden greep geweest om in lockdown tijd mét kinderen in huis toch aan werken toe te komen. In 90 minuten doe je je belangrijkste creatieve werk en laat je geen afleidingen toe: geen email, geen whatsapp, geen internet tijd, geen bel-tijd. Tijd om te creëren, te maken, te ontwikkelen, na te kijken, feedback te geven. Ook dit is een vorm van digitale detox en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren.

Meer tijd over en minder stress
Het implementeren van deze routines met de telefoon brengt al heel veel rust. Ook die werkblokken van 90 minuten doen wonderen. We hebben daardoor ‘tijd over‘ en hoe luxe is dat?? Voor ons is dit zeker in deze tijd waarin bijna alles op een scherm gebeurt, een goede stap in de richting van minder aan je scherm hangen en bewust te kiezen waar je je tijd aan besteedt. Je zult zien dat je dagen rustiger verlopen, je je minder opgejaagd voelt en je minder stress ervaart.

Merken jullie ook een digitale verslaving bij jezelf? En hoe ga je daarmee om? Ben benieuwd of jullie nuttige tips hebben!

 

Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.

Download de gratis explainer ‘Hoe kom je aan een Nomad bedrijfsidee?‘

Wil je ook de eerste stap zetten op het pad van locatie onafhankelijk werk? In de gratis 'explainer' vind je vijf vragen die helpen om je eigen manier van locatie onafhankelijk werken vorm te geven. Ook lees je verhalen van mensen die bij Wonderlijk Werken een training volgden en via één van de vijf vormen van locatie onafhankelijk werken aan de slag gingen. 

X