Waarde propositie als ondernemer: hoe kan ik van waarde zijn?

Van waarde zijn voor jezelf en voor anderen. Misschien wel de vraag waar velen van ons mee rondlopen in deze bijzondere tijd. Er gebeurt veel om ons heen, het lijkt wel alsof we terug gaan naar de tekentafel op vele gebieden. Wat ons betreft is jezelf afvragen hoe je van waarde kunt zijn voor jezelf en voor anderen hét startpunt van een andere manier van leven, van het starten van een eigen bedrijf. In dit blog laten we je zien hoe je een bedrijfsidee haalt uit je eigen drijfveren en missie en hoe je daar vervolgens op een gestructureerde manier een waarde propositie van maakt met behulp van het ‘Value Proposition Canvas‘ van Alex Osterwalder. We beginnen bij het begin van iedere waarde propositie en dat is met het creëren van waarde.

Waarde creëren

Waarde kunnen creëren begint met van waarde zijn voor jezelf. Van daaruit wordt alles geboren. Van waarde ben je ten eerste als je goed voor jezelf zorgt. Van waarde ben je door simpelweg hier te zijn, door te geven wat er natuurlijk in jou zit. Van waarde ben je voor jezelf als je luistert naar je gevoel, als je durft te volgen wat je leuk vindt om te doen, vaker te doen wat je in een ‘flow‘ brengt (wat anderen er ook van denken!), vaker te doen wat je een gevoel geeft dat je lééft, vaker te experimenteren. Door dat te doen, zul je daar anderen mee aanspreken. Zullen mensen je volgen omdat je hén inspireert en raakt. Zullen mensen bij je aankloppen voor hulp, voor kennis, voor inzicht.

Maar misschien is het nog wel het belangrijkste om je af te vragen: weet ik in alle eerlijkheid wel wat belangrijk is voor mij in het leven? En daar je startpunt van te maken.

Wat is belangrijk in het leven voor jóú?

Het hele proces om te komen tot een ‘eigen‘ waarde propositie, vergt een bereidheid tot introspectie: tot onderzoeken wat jou drijft, wat je belangrijk vindt in het leven, wanneer het een succes is en waar je het allemaal voor doet. Dat startpunt nemen we in onze trainingen en daar begeleiden we mensen bij. Ook wijzelf hebben dit proces doorlopen en ook hier is het geen doel op zich ‘om het in één keer goed te doen‘, maar juist om te leren en te ervaren dat het een dynamisch proces is. Het allerbelangrijkste is dat je start, dat je een idee kiest om een eigen bedrijf te starten dat op dat moment het beste in je leven en bij je persoonlijke waarden past. Dat dat kan veranderen, blijkt uit het verhaal van Diana. Zij koos er in 2009 voor, na de bovenstaande vragen in kaart gebracht te hebben, om te beginnen als innovatie adviseur in een groot academisch ziekenhuis. Ze schrijf erover in het blog ‘Wat is belangrijk in het leven: hou je geld maar, ik wil mijn tijd terug!‘ Een prachtige 1,5 jaar van leren, geven en ontwikkelen volgde na die keuze. Totdat in 2011 andere waarden voor haar belangrijker werden: de waarde van vrijheid en avontuur. Alle geleerde lessen heeft ze meegenomen in die zoektocht naar vrijheid en avontuur: dat van een leven als digitale nomade. En zo is het een dynamisch proces en kan je cadeau aan de wereld telkens andere vormen aannemen. Het volgt jou en wat voor jou belangrijk is, wat jij wilt creëren in de wereld en wat je te geven hebt op dat moment.

Er zijn heel veel manieren om van waarde te zijn voor jezelf en voor anderen. De één voelt dat ze leeft door op een motor in haar eentje heel Azië te doorkruisen zoals de Nederlandse Noraly met haar blog ItchyBoots. Weer een ander voelt dat hij leeft door in Afrika bij te dragen met zijn kennis en kunde in het ontwikkelingswerk zoals Maarten en zijn gezin die voor langere tijd naar Afrika vertrokken. En er zijn vervolgens veel manieren om daarmee in je levensonderhoud te voorzien, geld te verdienen. Maar daar begint het niet! Een goede waarde propositie begint bij jezelf, bij de waarde die je wilt creëren, vanuit jouw persoonlijke missie, vanuit wat jij belangrijk vindt in het leven. Ik garandeer je dat je daarmee absoluut, na verloop van tijd, mee in je levensonderhoud kunt voorzien.

In je levensonderhoud voorzien

Wij geloven dat het startpunt van een waarde propositie, ligt bij je eigen missie en persoonlijke waarden. Wij geloven dat er voor ieder idee dat daaruit voortkomt een verdienmodel en een strategie te bedenken zijn om je bedrijf mee op te bouwen. Bijvoorbeeld in Diana’s geval: een uurtarief te vragen voor haar werk in het ziekenhuis. In het eerder genoemde geval van Noraly die op de motor door Azië gaat: zij maakt video’s te maken van haar motorreis, zet deze op een YouTube kanaal en weet met een slimme content video strategie een groot bereik op te bouwen. Ze trekt mensen aan die ook motorrijden en via haar hun motor uitrusting kopen op Amazon, waar ze via een affiliate programma bij Amazon een percentage mee verdient. Of in het derde voorbeeld dat ik hierboven noem: door je diensten aan te bieden als ingenieur op een boerderij in Afrika, je hele familie mee te nemen en in ruil voor een bescheiden salaris en onderkomen op de boerderij je droomt leeft.

Persoonlijke waarden

Je cadeau kiest dus eigenlijk jou uit om tot uiting te komen in de wereld, een prachtig inzicht uit de video van Prince Ea. Je cadeau kan verschillende vormen aannemen en die vormen zullen veranderen over tijd. Door ervaring, door opgedane kennis, door de mensen die je ontmoet en de kansen die op je pad komen. Een bedrijfsidee is een vorm die voortkomt uit je cadeau aan de wereld, uit je persoonlijke missie en je persoonlijke waarden. Die ideeën haal je dus uit jezelf en eigenlijk wordt de vraag ‘eigen bedrijf starten ideeën iemand?‘, overbodig. Eerder deelden we al een artikel over keuzes maken, dat doen op basis van je persoonlijke waarden en hoe dat ervoor zorgt dat je eigenlijk niet verkeerd kan kiezen. Ook in het geval van uiteindelijk kiezen voor een bepaald bedrijfsidee, wordt dat vooral gedreven door je persoonlijke missie en de waarden die voor jou het belangrijkst zijn. Die waarden zijn dus best wel cruciaal om helder te krijgen.

Een waarde propositie maken

Hoe doe je dat dan vervolgens, een waarde propositie maken van een idee dat je hebt? Zodra je gaat denken in termen van waardepropositie, verandert je perspectief. Je bekijkt hetgeen je het liefste doet als oplossing voor een probleem of invulling van een wens van een ander. Je gaat van het interne perspectief naar het externe perspectief: hoe kan mijn interesse van waarde zijn voor een ander? Een waarde propositie opstellen kun je zien als het ontwerpen van een oplossing voor een probleem dat je klant heeft. Wie zijn die klanten en waarom hebben ze jouw oplossing nodig? In onze trainingen helpen we je in kaart te brengen welke pijn je klant ervaart en wat zijn of haar verlangen is. Deze twee dingen goed uitzoeken doe je door te praten met (potentiële klanten), met mensen die kampen met het probleem waar jij een oplossing voor aan het ontwerpen bent. Met welke pijn kampen zij, hoe lossen ze dat op dit moment op? Waar verlangen ze naar? Hoe voorzien ze in dat verlangen? Vinden ze zelf dat dat beter of fijner zou kunnen? Dit is een fase van vragen stellen, onderzoeken, met mensen praten zonder ze zelf het antwoord te willen geven. Een waardepropositie komt dus uiteindelijk tot stand door eerst te kijken naar je klant: voor wie doe je het allemaal en hoe lost jouw dienst of product het probleem (beter) voor hen op dan wat er tot nu toe beschikbaar is in de markt? De waardepropositie speelt in op een pijn of een verlangen en helpt je klant een doel te realiseren. Er is een goed boek geschreven over dit onderwerp door Alex Osterwalder, genaamd ‘Value Proposition Canvas‘ (geen affiliate link). Het is een belangrijke aanvulling op de populaire methodiek van het Business Model Canvas dat helpt om een verdienmodel te ontwerpen bij een potentieel bedrijfsidee.

Zo snel mogelijk testen

Een belangrijke tip die we je alvast mee willen geven als je een waarde propositie gaat ontwerpen is om deze zo snel mogelijk te testen. Maak een versie 0.1 van je aanbod: maak je idee klein, kleiner en kleinst en zoek daarvoor een eerste klant. Dit is de enige manier waarop een goede waarde propositie succesvol kan worden. Je klant zal moeten aangeven of de door jou bedachte oplossing daadwerkelijk helpt bij het verhelpen van het probleem waar je klant mee kampt. Het komt vaak voor dat nieuw opgerichte bedrijven weer moeten stoppen omdat er niet genoeg geëxperimenteerd is met deze ‘fit‘.

Wil je eens sparren over jouw waarde propositie? Of kun je wel wat hulp gebruiken in dit hele proces? We denken graag met je mee. Maak rustig eens een vrijblijvende kennismakingsafspraak in onze agenda. In onze Nomad Business Academy komt dit thema uitgebreid aan bod dus neem eens een kijkje en zet de eerste stap om zelf als kennis ondernemer en digital nomad je eigen online programma’s te gaan verkopen.

 

 

DIGITAL NOMAD EXPLAINER

Graag inspireren we je met onze opgedane inzichten en kennis van 10 jaar reizen en ondernemen!

Zoek je naar een manier om onderweg geld te verdienen? Download dan onze gratis explainer waarin we vormen van reizen en ondernemen voor je verzamelden. Je leest er verhalen van mensen die met zo'n vorm geld verdienen onderweg. 

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.