Wat als iemand mijn idee pikt?

[dropcap]S[/dropcap]oms ontmoet ik weleens mensen die hun idee niet durven te delen. Die zeggen: ‘straks komt er iemand die mijn idee pikt en er geld mee gaat verdienen’. Die zin op zich geeft het punt al aan.

Een idee hebben is fantastisch, maar als je er niets mee DOET komt er op een dag iemand ergens op de wereld die hetzelfde idee bedenkt, het concept met wat andere ideeën combineert en er door hard te werken er een succesvol product of dienst van maakt. Ik geloof namelijk dat geen idee uniek is. De meeste van de ideeën die we dagelijks hebben, zijn al een keer bedacht en vaak al uitgevoerd. Dat komt omdat wij allemaal beïnvloed worden door elkaar. Vaak komen ideeën voort uit een stukjes van andermans gedachtegoed. Kirby Ferguson praat hierover in zijn TED talk: alles is een remix.

Wat remixen van gedachtegoed zo leuk maakt is dat je een idee wel degelijk uniek kunt maken door de persoon die je bent (je passie en creativiteit) en de uitvoering die je ervoor bedenkt (hard werken en doorzetten). Als je namelijk iets gevonden hebt wat je echt wilt doen, je gelooft in je eigen idee en je zet door ook als het soms tegenzit, dan zullen er mensen zijn die zich daarin herkennen. Die zullen zich aangesproken voelen door je product of dienst en zich daar graag mee identificeren. Dat zijn je eerste volgers en je eerste klanten.

Probeer je een idee te bedenken waarmee je genoeg geld verdient om te kunnen reizen en weg te komen van je vaste bureau? Maak je dan niet te druk over het feit dat het al bestaat of dat iemand anders dat idee steelt en je dan ‘te laat’ bent. Ga over je idee schrijven. Gewoon publiek op internet. Zelfs als je nog niet begonnen bent met de uitvoering van je idee. Door transparant te zijn over je gedachtegoed, zullen mensen dat idee aan jou verbinden en ‘bezit’ je het vervolgens. Je eerste vroege volgers en mogelijk toekomstige klanten zullen je dan al weten te vinden. De sleutel is dat jouw persoon en de skills die je eraan toevoegt in de uitvoering, het idee uniek maakt. Klanten volgen als je gelooft in wat je doet.

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.