business model canvas boek

Business Model Canvas: een slim model voor ondernemers

In plaats van je te verliezen in het schrijven van een ellenlang ondernemingsplan zonder je werkplek te verlaten en je aannames te testen, raden wij je aan een verdienmodel, een zogenaamd ‘business model’ te bedenken voor je bedrijfsidee. Dit is een snelle en gedegen manier om alle aannames en verwachtingen die je hebt over je toekomstige bedrijf te testen. Met de input die je uit je eerste contact met je klant, toeleverancier of potentiële partners haalt, kun je een inschatting maken hoe kansrijk je bedrijfsidee daadwerkelijk is. Eén van de tools die je in de hand kunt nemen om zo’n business model te maken, is het Business Model Canvas. In dit blog leg ik je uit hoe je een business model canvas maakt voor je bedrijfsidee, maar ik begin met meer te vertellen over wat een business model eigenlijk is.

 

Wat is een business model?

Een business model beschrijft hoe je bedrijf waarde creëert, waarde levert en deze waarde in geld omzet. Een business model is een diagram waarin je de verschillende stromen in je bedrijf kunt visualiseren. Het laat de kosten structuur van je bedrijf zien en hoe je bedrijf samenwerkt met andere partijen in de markt. Het brengt in kaart hoe je product of dienst in de handen van de klant terecht komt en laat zien in welke vorm klanten betalen voor je dienstverlening. Het laat zien wat voor soort relatie je hebt met je klant en welke kanalen je inzet om hen te bereiken.

Dit model is geschikt voor iedereen die een bedrijfsidee heeft en snel en simpel wil kijken of er een solide business model bij past. Wij volgen het model dat dus het Business Model Canvas heet, een model bedacht en uitgewerkt door Alex Osterwalder en dat is gebaseerd op zijn prachtig visueel gemaakte boek genaamd ‘Business Model Generation‘. In dit blog leggen we je kort uit hoe je het model kunt gebruiken.

 

Business Model Canvas : De poster downloaden

Om te beginnen, download de poster waar het model op staat HIER

Het fijnste werkt het als je de poster uit kunt printen op een groter formaat en deze op de muur kunt plakken. Het model ziet er zo uit:

Hoe werk je met het Business Model Canvas?

Het business model canvas werkt volgens negen simpele stappen om de bouwblokken te vullen met de antwoorden voor jouw bedrijfsidee. Houd de volgorde van de blokken aan, zoals we ze hieronder uitleggen. Begin in het Business Model Canvas met het bovenste blok aan de rechterkant:  je klant segmenten. Aan wie ga je waarde leveren? Voor welke groepen is jouw aanbod waardevol?

Ieder blok komt met een aantal vragen en je kunt het model het beste doorlopen middels de volgorde die ik hieronder beschrijf. De onderstaande vragen helpen je concreet antwoord te geven en het model in te vullen. Belangrijke basisregel als je aan de slag gaat: gebruik post-its om op je antwoorden op de poster te plakken en gebruik er maximaal 3 per blok.

De bouwblokken van het model (en de bijbehorende vragen) zijn:

1. Klant segmenten
Voor wie creëer je waarde? Wie zijn je belangrijkste klanten(groepen)? (kijk terug naar je klantprofiel).

2. Waardepropositie
Welke waarde lever je aan de klant? Welk probleem van je klanten help je oplossen? In welke klantbehoeften voorzie je? Welke bundels van producten en diensten bied je aan elk klant segment? (kijk terug naar je aanbod).

3. Distributie- en communicatiekanalen
Via welke kanalen willen je klant segmenten worden bereikt? Hoe bereik je ze nu? Hoe zijn je kanalen geïntegreerd? Welke werken het beste? Welke zijn het meest kostenefficiënt?

4. Klantrelaties
Wat voor soort relatie verwacht elk van je klant segmenten dat je met ze aangaat en onderhoudt? Welke klantrelaties ben je al aangegaan? Hoe duur zijn ze? Hoe zijn ze geïntegreerd in de rest van je business model?

5. Inkomstenstromen
Voor welke waarde zijn je klanten echt bereid te betalen? Waarvoor betalen zij nu? Hoe betalen zij op dit moment? Zou je ook kunnen of willen ruilen voor iets? Voor wat dan? Welke creatieve manieren om waarde te ontvangen voor je diensten, kun je bedenken? Denk ook aan je reisplannen.

6. Kern benodigdheden
Welke benodigdheden zijn cruciaal om je dienst of product te leveren? Denk aan menskracht en spullen zonder welke je je werk niet kunt doen.

7. Kernactiviteiten
Welke kernactiviteiten zijn cruciaal om je waarde te leveren? Wat móét je zelf doen en kun je niet uitbesteden?

8. Key partners
Wie zijn je ‘key partners’? Wie zijn je kernleveranciers? Welke benodigdheden halen we bij onze partners? Welke activiteiten voeren onze partners uit?

9. Kostenstructuren
Wat zijn de belangrijkste kosten inherent aan je business model? Welke kern benodigdheden zijn het duurst? Welke kernactiviteiten zijn het duurst?

Okee nu heb ik business model, wat kan ik er mee?

Naar buiten en je aannames testen. Hoe werkt dat? In contact met je eerste (test) klant die je dienst wil testen, kom je er in gesprek met die klant snel genoeg achter wat de waarde is van je eerste versie en op wat voor manier de klant ervoor zou willen betalen. Een zeer goede basis voor een prijsstrategie en verdienmodel. Die klant gaat je ook vertellen wat er nog mist aan je eerste versie en of het zijn of haar probleem oplost. Daaruit maak jij de eerste stappen op voor het ontwikkelingsplan van je dienst of product. Het kan zijn dat de klant zó enthousiast is over je dienst dat hij of zij het goede nieuws gelijk aan zijn of haar vrienden en bekenden wil vertellen. Je kunt hem of haar vragen waar hij of zij normaal gesproken zou zoeken naar oplossingen voor het probleem. Wat de klant online en offline doet om zijn probleem opgelost te krijgen. Een super basis voor je marketingplan. Je ziet dat je op deze manier een veel meer solide basis legt voor je onderneming, en je aannames hebt getoetst en deze op kunt nemen in een ondernemingsplan. Bij het schrijven van een ellenlang ondernemingsplan begint ondernemen nooit, Diana schreef eerder een blog over genaamd ‘Ondernemingsplan schrijven doe maar niet’. Wil je zelf aan de slag met het testen van je bedrijfsidee en dit gedegen aanpakken? Kijk dan eens naar onze Nomad Business Academy waarin we je idee testen, je website samen bouwen, een heel eigen online programma maken en je je eerste klant bedient zodat je de feedback kan gaan verwerken. Een supergaaf traject!

Keertje sparren over je business model canvas?

Heb je een idee in het Business Model Canvas gezet en wil dat eens bespreken? Of wil je dat we je het model een keer goed uitleggen en er samen doorheen lopen? Maak dan hier een afspraak met mij, Steven 🙂 Ook help ik je graag met het bedenken van acties die je kunt nemen om je aannames te testen. Ik ben benieuwd wat voor mooie waarde je voor ons in petto hebt en hoor graag van je!

DIGITAL NOMAD EXPLAINER

Graag inspireren we je met onze opgedane inzichten en kennis van 10 jaar reizen en ondernemen!

Zoek je naar een manier om onderweg geld te verdienen? Download dan onze gratis explainer waarin we vormen van reizen en ondernemen voor je verzamelden. Je leest er verhalen van mensen die met zo'n vorm geld verdienen onderweg. 

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Steven Zwerink
szwerink@gmail.com

Steven heeft nog nooit full-time gewerkt en is ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Hij gelooft dat ademhaling, en neusademhaling in het bijzonder, de start is van een leven waarin je leeft en werkt op jouw voorwaarden.