Koers bepalen met jaarthema’s en kernwaarden

In gesprek met Sander en Debora van Oudheusden

interview en tekstproductie door Andrea Dronk

Thuis in Nederland was alles aanwezig: een koophuis, een leaseauto, betaalde banen, vrienden en familie. Maar ook files, een hypotheek, kinderopvang en andere verplichtingen. Met het perfect ogende, burgerlijke leven in Waddinxveen kwam de vraag: wat willen we nu echt? Ruim 2 jaar later vertrokken Sander en Debora samen met hun dochter naar Noord-Amerika: “Inmiddels zijn we doorgereisd naar Midden-Amerika en hebben we een bedrijf opgericht.”

Andere kijk op het leven

Als werkende professionals en ouders van een jonge dochter hebben we alles precies volgens het boekje gedaan. In 2015 hebben we een huis gekocht en reden we elke dag in de spits over filegevoelige wegen naar onze banen waar we inmiddels niet veel energie meer uithaalden. En weer gehaast terug om op tijd te zijn bij de kinderopvang. Om vervolgens ’s avonds uitgeblust op de bank te zitten. Onze omgeving zat in dezelfde fase: huis kopen, kinderen, gemiddeld 32 uur werken. Het verlangen om meer tijd door te brengen als gezin, werk te doen waar we echt blij van worden en onze gezamenlijke passie voor reizen zorgden voor een actiematige ingeving: intensief kijken naar de (her)inrichting van ons leven samen. Af en toe thuiswerken en minder werken brachten niet de tijd en ruimte die we graag wilden realiseren voor ons gezin. Hoe onze banen werden vormgegeven paste niet meer bij onze nieuwe visie. De droom om meer te reizen was niet haalbaar doordat veel spaargeld in het onderhoud van ons huis ging zitten en door de beperking van maximaal twee á drie weken vrij bij de werkgever van Sander.

 

Voor Sander kwam de omslag toen hij besloot mee te doen met een training waarin onderwerpen als gezondheid, relaties, werk en geld aan bod komen. De kracht van deze methodiek is de praktische toepasbaarheid. Twee belangrijke onderdelen passen wij nog dagelijks toe in ons leven: het bepalen van een jaarthema en je eigen kernwaarden. Door bewust na te denken over een jaarthema en onze belangrijkste kernwaardes geven wij richting aan alles wat wij doen. Voor Sander was het jaarthema van afgelopen jaar Feeling Good en voor Debora was dit Fit. Bij alle keuzes die we maken vragen we ons af: voelt de keuze goed (Sander) of draagt dit bij aan mijn fitheid (Debora), zowel mentaal als fysiek? Nadat je je kernwaardes en jaarthema eenmaal hebt vastgesteld is dit meestal een onbewust proces. Maar ook vragen rondom jouw ideale dag en jouw verlangen, zorgen voor een open en heldere blik. Zaken waar je voorheen als een berg tegenop zag worden nu overzichtelijk en voelen minder zwaar. Keuzes maak je makkelijker omdat ze verbonden zijn aan bepaalde kernwaardes, zoals gezin, avontuur, ruimte, balans. Voor ons betekende dat terug naar de kern en weer uitbouwen. Op onze eigen voorwaarden. Het huis dat we in 2015 kochten was twee en een half jaar later weer verkocht.

Sander, Debora en Lauren op het strand van Costa Rica

Bepalende factoren

De stap om ons huis te verkopen was een logisch gevolg van onze keuze en was de eerste in de reeks van grote veranderingen. Meer vrijheid in werken bracht ons op het idee om een eigen onderneming te starten. In deze periode kwamen we ook in contact met Steven en Diana. Wonderlijk Werken was een inspiratiebron voor ons nieuwe leven op eigen voorwaarden. In diezelfde periode werd Debora getroffen door een zware burn-out. Naast de energiesluperende baan, was een oude knieblessure die wederom begon op te spelen de druppel die de emmer deed overlopen. Het ging zelfs zo ver dat beeldschermen, licht en geluid ondragelijk waren geworden. De wil om het anders te doen was sterker dan ooit. Reizen, ondernemen en meer tijd doorbrengen met het gezin bepaalden de stip op de horizon. De weg ernaartoe was nog onzeker. Zo zag onze voorbereiding er ineens ook heel anders uit dan we hadden gedacht. De opdrachten vanuit eerdere trainingen en die van Wonderlijk Werken kregen langzaamaan vorm en wij werden steeds vaker bevestigd dat wij op de goede weg zaten.

Sander en Debora met de hele groep tijdens de bootcamp op Tenerife

De stap naar een nieuw leven

Wonderlijk Werken bracht ons in de zomer van 2018 naar Tenerife voor een Business Bootcamp. Daar hebben we de meters kunnen maken voor de oprichting van ons eigen bedrijf. Nieuwe mensen ontmoeten met dezelfde visie brengen nieuwe energie en inspiratie. Ook mede dankzij Rob en Kim van Zenerife maakten vraagtekens en twijfels plaats voor concrete stappen. Digital nomad was voor ons een vrij onbekende term maar de definitie ervan trok ons wel aan. Reizend ondernemen was ons doel geworden. Your Hotel Boost kreeg steeds meer vorm in de dagen op Tenerife. De combinatie van de jarenlange ervaring in de hotel- en evenementenbranche van Sander en de veel gemaakte consultancy meters van Debora vormen de perfecte basis voor ons concept. Nergens energie en tijd voor hebben was voor ons echt verleden tijd geworden. Wij ontwikkelden een positieve overtuiging rondom eigen, bewuste keuzes kunnen en durven maken. Minder werken betekent niet dat je je werk ineens niet meer volledig kan uitvoeren. Het betekent alleen dat je het anders gaat invullen. Praten in termen van waarde in plaats van geld voelt enorm rijk.

 

Your Hotel Boost is op 1 januari 2019 echt van start gegaan in Midden-Amerika waar we hoteleigenaren adviseren op verschillende on- en offline vlakken als (online) zichtbaarheid, gastbeleving en ondernemerschap. In een relatief korte periode hebben we ons concept gefinetuned op basis van de eerste ervaringen, uitdagingen en feedback. Anders dan bij onze banen in Nederland hebben we nu echt het gevoel dat we een verschil kunnen maken. Onze waarden bepalen of we een klus aannemen of niet. Lopen we op een bepaald gebied te veel risico dan zullen we de klus op dat moment niet uitvoeren. Spannend? Jazeker. Soms met volle angst vooruit en hotels benaderen en binnenstappen waard nodig. Oude overtuigingen maken hierdoor langzaam plaats voor een positieve mindset. Dan gaan ideeën stromen en kom je in een bepaalde flow terecht die veel energie geeft. Wij weten nu dat we altijd een keuze hebben en dat we alleen onszelf kunnen beperken door een bepaalde onnodige druk op te leggen. Wij zijn vooral dankbaar voor de kwaliteit van onze keuzes de afgelopen jaren, met of zonder inspiratie van anderen gemaakt.

Top 3 tips voor startende (reizende) ondernemers

1. Denk goed na over jouw waarden in het leven. Wat vind jij belangrijk en onder welke omstandigheden functioneer je het best? Bedenk bijvoorbeeld een jaarthema aan het begin van het jaar en baseer daar je keuzes op. Neem gerust contact op om samen met ons jouw waarden en jaarthema te bepalen.

 

2. Omring jezelf met mensen die je verder willen helpen en waar je energie van krijgt. Ga in gesprek en doe ideeën op en zet dit om in actie.

 

3. Vertraag zo af en toe en vier je successen. Je hebt vaak meer bereikt dan jezelf denkt.

 

 

Sander en Debora hebben Your Hotel Boost opgericht omdat zij geloven in een ontspannen leven voor iedereen. Dus ook voor hotelondernemers. Zij helpen hoteleigenaren in het buitenland online en offline groeien, o.a. met mystery visits, een online scan van het hotel en persoonlijke coaching ’.

MEER INTERVIEWS LEZEN?

Janneke Dijkhuis (november 2018)
Wat als je hoofd je hart volgt?

janneke-dijkhuis

Maarten en Nancy (Januari 2019)

Op avontuur in Afrika met twee kinderen

Rianne Schrijver (februari 2019)
Kiezen voor een leven in flow

Rianne is officieel gestart met haar bedrijf

Rivka & Jelle (juli 2019)
Busjes ombouwen en gaan waar de  zon gaat

busjes