Onze belangrijkste tip voor ondernemers: maak het klein, kleiner kleinst

Mogelijk heb je al een idee voor een bedrijf. Misschien ben je zelfs al begonnen? In de startende fase van je bedrijf wil je graag met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk leren van je eerste klanten en gebruikers. Je wilt weten of je product rendabel is, of je er zelf warm van wordt en of je er überhaupt iemand blij mee maakt. Vaak haken die eerste belangrijke potentiële eerste klanten snel af bij te grote plannen of te grote ideeën. Daarnaast is het lastig om eerst drie jaar onder de radar aan een idee te werken om er daarna achter te komen dat het niet werkt of dat je het niks vindt. Daarom raden wij iedereen aan om een eerste kleine versie van je grote idee te maken. Ook voor jezelf is het lekker om je hele grote idee op te knippen in kleine stukjes, dan maak je het behapbaar en haalbaar. Zo kun je snel leren of het werkt, of het iets voor je is en of mensen het gaan gebruiken en er voor willen betalen.

In dit blog gaan we die hele kleine, uitgeklede versie van jouw bedrijf vormgeven. Oftewel wat is de meest eenvoudige doch waardevolle, ‘versie 0.1’ van je hele grote idee? We je helpen bij het zo klein mogelijk maken van je idee om de kans van slagen van je grote droom zo groot mogelijk te maken.

Versie 0.1

Je bent niet ineens ondernemer. Die ideale werkdag is niet opeens daar. En dat mooie grote wereldverbeterende en geld opbrengende idee dat je hebt, dat komt er niet vanzelf. Was dat maar waar. Er is wel een manier om er te komen. Inderdaad: hard werken. Maar er is nog iets anders wat we je uit onze eigen ervaring mee willen geven:

Ieder bedrijf met een ondenkbaar grote droom (denk aan Virgin Galactic, dat ruimtevaartreizen gaat aanbieden voor de gewone mens) en iedere grote uitvinding (zoals elektrisch autorijden) zijn het resultaat van heel veel kleine stapjes. Om bij versie 10.0 van je idee te komen moet je eerst 100 stapjes van 0.1 nemen. En het goed uitvoeren van versie 0.1 van je idee is vaak heel belangrijk. Waarom? Omdat je tijdens versie 0.1 heel snel en simpel van je eerste klanten en omgeving leert wat ze ervan vinden. Steve Jobs begon ook in zijn garage met een eerste werkende versie van zijn grote idee van wat de personal computer ooit zou worden. Hij maakte 100 versies o.1 voordat hij bij de uiteindelijk MacBook aankwam. We moedigen jou dus ook aan om kleine te beginnen. Wat we hier precies mee bedoelen wordt in het filmpje hieronder door Derek Sivers uitgelegd:

Als het goed is heb je het filmpje van Derek Sivers gekeken. Gaaf hè hoe hij tegen bepaalde zaken aankijkt. Zijn ‘Versie 0.1’ tip heeft ons geholpen om Wonderlijk Werken als bedrijf te starten en stap voor stap verder uit te werken. Uiteraard hebben we een globaal beeld waar we naar toe zouden willen op een dag maar juist door kleine stapjes te zetten komen we veel sneller dichterbij dat doel. Werkt iets niet? Dan passen we het aanbod aan. Of we proberen het in een andere doelgroep. Of we stoppen ermee als we het zelf niet leuk vinden om te doen.

Grote stappen zetten is vaak lastig en complex. Wij geloven in het effect van veel kleine stappen. Kleine stappen stellen je in staat om al heel vroeg in het ontwikkelproces te leren wat werkt en wat niet. En nog belangrijker, je ontdekt ook wat werken aan dit project of idee doet met je energie. Krijg je er meer energie van, zeker door gaan! Kost het je veel energie en haal je er weinig plezier uit? Dan is het de hoogste tijd om nog eens kritisch te kijken naar hoe goed dit idee bij je past. Misschien klonk het wel romantischer in je hoofd dan in de realiteit? Dat kun je maar beter meteen in het begin leren dan na een paar jaar. (Noot: maak voor jezelf goed het onderscheid tussen hard werken en negatieve energie: wij werken af en toe heel hard aan Wonderlijk Werken maar dat levert ons vaak heel veel energie op. Je kunt dus in de goeie energie heel hard werken aan kleine stapjes. Schiet een idee niet te snel af omdat het veel werk is, maar schiet een idee wel af als het na een tijdje zorgt voor negatieve energie).

MVP – Minimum Viabel Product

Ok, het is de hoogste tijd om met Versie 0.1 van jouw product of dienst aan de slag te gaan. We gaan een eerste, levensvatbare versie formuleren van de kleinste en simpelste versie van jouw grote idee die we kunnen testen met een paar eerste gebruikers en klanten. In de zakelijke omgeving heet dit ook wel je ‘Minimum Viabele Product’. Hieronder staat een presentatie over deze zogeheten MVP, afkomstig uit onze online training, om je nog wat verder op weg te helpen.

De opdracht die wij mensen in onze training geven is de volgende:

Definieer het MVP voor jouw idee.

Je gaat een minimale, uitgeklede versie van je aanbod bedenken. Een variant van je grote droom die je deze week al zou kunnen gaan leveren aan een klant. Denk bij het bedenken van je minimale, uitgeklede versie aan de woorden:
– Vroeg / snel
– Moet de kern bevatten
– Uitgeklede, simpele versie
– Rendabel
– Weinig moeite
– Zoveel mogelijk leren

We vragen je om zo concreet mogelijk te maken wat je je

 

Hopelijk kun je zo aan de slag met jouw bedrijfsidee en als je wilt mag je ons rustig je versie 0.1 pitchen🙂

Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Steven Zwerink
[email protected]

Steven heeft nog nooit full-time gewerkt en is ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Hij gelooft dat ademhaling, en neusademhaling in het bijzonder, de start is van een leven waarin je leeft en werkt op jouw voorwaarden.

Geen reactie's

Geef een reactie

Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

X