21 mrt Drie geheimen van ondernemen op internet

Je zit op een feestje en je hoort iemand verderop zeggen: ‘nee, joh ik hoef helemaal niet meer naar kantoor, ik heb een webshop‘. Je zult niet de eerste zijn bij wie de ogen op stokjes gaan. Een WEBSHOP?! ‘Wat verkóóp je dan in ’s hemelsnaam?’ En: ‘verdien je daar dan echt genoeg mee??‘ Stiekem denk je: nooit in de file, werken vanuit huis, geen eindeloze meetings of een baas die me vertelt wat ik moet doen, dat zou toch te gek zijn?? Dit zijn inderdaad elementen die een internetondernemer niet meer zoveel in zijn dag heeft zitten. Desalniettemin is het dagelijks leven van een internetondernemer voor veel mensen in nevelen gehuld. Wat doe je dan de hele dag? En: hoe begin je met een webshop? Drie geheimen van ondernemen op internet:

Dé grootste uitdaging voor veel mensen is bedenken hoe ze op internet gaan ondernemen, hoe ze geld gaan verdienen of wat ze bijvoorbeeld in een webshop moeten gaan verkopen. Een veelgehoorde reden voor mensen om niet te beginnen met bijvoorbeeld een webshop is: ‘ja dat bestaat toch al!‘ en ‘er zijn al honderd van dat soort webshops‘. Een eerste geheim wat we met jullie delen is dat je niet moet beginnen bij het ‘wat‘ als je een (internet) onderneming gaat opstarten. Je focust dan op de tool (de webshop) en eindigt dan met een lange lijst producten waarvan je eigenlijk bij voorbaat al denkt: ‘mwah, dat is het niet..‘ Jij bent degene die een onderneming op internet uniek moet gaan maken. Jouw ervaringen, jouw kennis, jouw ‘kunst‘, jouw ideeën. Begin dus bij je hart, niet bij het product! Je kunt het ook anders zeggen:

#1 Los je eigen probleem op / laat je eigen wens in vervulling gaan
Het beste voorbeeld dat wij kennen van het in vervulling laten gaan van je eigen wens met hulp van een webshop, zijn de meiden van ikwilmeerreizen.nl. Zij bedachten: wij zijn allebei gek van reizen, we zouden meer willen reizen. ‘Wat als we nou eens.. een reisblog starten en daar bloggen over onze reizen?‘ En zo werd de reiswebsite ikwilmeerreizen.nl geboren. Al snel groeide het aantal lezers op de website en op Facebook. Er blijken meer mensen te zijn die meer willen reizen! Van honderd, naar duizend, naar tienduizenden per maand. Kwaliteitscontent zorgt voor terugkerende lezers, was wat zij al gauw leerden. Ondertussen was het tijd geworden voor het volgende experiment: We nemen zelf vaak cadeautjes mee van onze reizen voor het thuisfront om het reisgevoel vast te houden of juist om weer in de reis stemming te komen als we een poosje thuis zijn. ‘Wat als we nou eens…  reiskado’s aanbieden op de website: om te geven aan iemand die op reis gaat?‘ En de webshop van ikwilmeerreizen.nl was geboren. Inmiddels kunnen beide oprichtsters Mirjam en Annemarie leven van de website opbrengsten, namen zij ontslag en reist Annemarie zelfs fulltime als digitale nomade, al bloggend en reisgifts verzamelend over de wereld. En tuurlijk: da’s keihard werken en het komt echt niet aanwaaien. Maar het eerste geheim van ondernemen op internet is: ga iets doen dat uit je hart komt. Het is té hard werken om iets te doen wat je niet leuk vind. Dat geldt op internet net zo goed als voor iedere offline activiteit.

#2 Concentreer je niet op het geld, maar op de kwaliteit van je content
Wanneer is een webshop succesvol? Een webshop is bedoelt om iets te verkopen en is dus succesvol als bezoekers iets aanschaffen. Het is heel verleidelijk om een webshop te maken met pak ‘m beet 20 producten, keurig nette foto’s erbij, goede beschrijvingen erbij, uiteraard is ieder product in je shop goed vindbaar in zoekmachines. Je hebt er maanden aan gewerkt en je zet het live! JEEEEJ, je bent in business! En dan… koopt er niemand wat.. Je hebt wel wat bezoekers, maar die zijn na maximaal een seconde of tien weer weg. ‘Waarom kóópt er niemand wat??!??!!!‘ Je zult niet de eerste zijn met een dode webshop (aka geen sales, geen interactie met klanten).

Ondernemen op internet vergt een lange adem. De meeste internet activiteiten hebben een lange aanlooptijd en zullen niet altijd direct (veel) geld opleveren. Het is goed om je dat te realiseren voordat je begint. Hoe dat komt? Wij geloven dat een onderscheidende website waar je tegen betaling iets kunt aanschaffen, baat heeft bij goede content. Wat bedoel ik daarmee? Dat je blogt of vlogt over je producten of over de services die je aanbiedt op je website: dat je content maakt die je lezers aanmoedigt door te klikken naar ‘koop nu‘, ‘schrijf je in‘ of ‘in mandje‘. Het kost tijd en aandacht om waardevolle content te produceren. Op internet bestaat een klantenkring in eerste instantie uit lezers die afkomen op kwalitatief goede blogposts waarin jij je specifieke kennis of ervaringen deelt. Al lezend zullen die bezoekers je aanbod tegenkomen op je website. Je product of service is gekoppeld aan je blogposts. Of dat nu een reiskado is, een training, een yogales, een coachingsessie, het kan van alles zijn. Als 1 of 2% van die lezers na het lezen van je post ook daadwerkelijk iets aanschaft, doe je het redelijk goed in internet land! Hoe beter de kwaliteit van je content, hoe meer lezers er waarde in zullen vinden en hoe meer lezers uiteindelijk zullen besluiten datgeen aan te schaffen wat jij aanbiedt op je site.

#3. Supergoed met computers hoef je niet te zijn
Er zijn tegenwoordig zoveel platformen die werken online super simpel maken. Uiteraard is het wel handig als je in de basis een paar dingen snapt maar je hoeft geen echt nitwit of nerd meer te zijn om online te kunnen ondernemen (al kan het nooit kwaad om er een paar te kennen;)). Je zet namelijk in een paar dagen een website of webshop in elkaar met WordPress en een strak template waarbij je slechts de text en de plaatjes hoeft te vervangen. Je hebt een digitale bankrekening binnen 30 seconden geopend bij PayPal of Mollie. Slimme en mooi opgemaakte mailcampagnes verstuur je met Mailchimp. En voor je facturen zijn er sites als Moneybird. Het enige wat je nodig hebt om deze platformen te leren gebruiken is een uurtje per dag en dat heeft iedereen toch wel? Een keer achter je computer lunchen, een uurtje later naar bed (of eerder eruit) of gewoon stoppen met facebooken en TV kijken;). En als je echt hulp van professionals nodig hebt zijn er altijd gave online platforms zoals Lynda.com of Udemy waar je goedkoop gave online trainingen kunt volgen.

Wij zijn ooit begonnen met onze eerste bedrijfje online door ons een weekend op te sluiten met een paar flessen wijn, een koelkast vol met eten, twee computers en een papier vol ideeën. We hebben veel fouten gemaakt maar daardoor des te sneller en des te meer geleerd. Aarzel dus niet en probeer. De kracht van een succesvol bedrijf(je) starten zit hem in experimenteren! Wil je hier verder mee aan de slag en gebruik maken van onze kracht als business side-kicks? Pak die kans en neem deel aan ons Digital Nomad Business programma!

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.