Vaak ben je te bang - Wonderlijk Werken

Vaak ben je te bang (en soms ben je te dapper)

Ben ik te bang? Of juist te dapper? Iedere dag weer worden we gedwongen om deze afweging te maken: hoe ver durf ik te gaan?Want hoe begin je met iets nieuws? Hoe weet je of iets gaat lukken? Hoeveel tijd, energie of pijn gaat het kosten om een bepaald doel te verwezenlijken? Dit zijn typische vragen die horen bij ondernemerschap maar ook bij het leven in het algemeen. Bij ieder beslismoment leer je bij. Volgende keer kan ik een tandje verder of misschien een tandje minder.

Krachtig kiezen

De kunst van krachtig kiezen is leren voelen en durven vertrouwen op jezelf. Een keer goed ademhalen en die eerste stap zetten. Net als toen je leerde lopen. Je begint niet met rennen en springen. Nee, juist niet. Eerst trek je je voorzichtig op aan de bank, kijk je eens goed om je heen en dan ga je weer gauw zitten. Dan verwerk je wat je hebt geleerd en durf je de volgende keer een stapje verder te zetten. En ja soms ben je net te dapper. Dan zet je in al je onschuld een stap te snel, te groot of te ver en lig je weer op je buik. Gelukkig kun je putten uit al die ervaringen die je al had en telt deze ervaring dubbel bij de volgende poging: iets minder snel, groot of ver dit keer!

Wat te doen als je snel bang bent?

Als je jezelf nou vaak bevindt in een situatie waarin je een klein beetje teleurgesteld bent omdat je voor je gevoel wat te bang bent geweest maak je dan geen zorgen. Op dat punt staan we allemaal weleens. Een voorbeeld: voor mij is koud douchen of een ijsbad een cadeautje, daar doe je mij een groot plezier mee. De meerderheid van de mensen wordt echter al beroerd bij alleen al de gedachte aan een koude douche. Zo ook mijn vrouw Diana. Ik wordt daarentegen al naar bij de gedachten aan een stijle afdaling op de mountainbike en voel dan een hele sterke weerstand. De oplossing in beide gevallen is echter simpel: als je echt het gevoel van angst ervaart, of het nou gaat over een koude douche, een stijle afgrond of iets in het dagelijks leven, dan is er een simpel trucje.

Trucje: adem langer uit dan in

Haal diep adem door je neus. Vier seconden in, acht seconden uit. Of als dit net teveel voor je is, drie seconden in, zes seconden uit. Gewoon twee keer zo lang uit als in. Haal diep adem door je neus, tuit je lippen een beetje en adem langzaam uit. Je zult zien dat als je dit vijf tot tien keer doet je hartslag naar beneden gaat, je bloeddruk daalt en je beter overzicht hebt over datgene waar je bang voor bent. En ineens is dat obstakel niet meer een obstakel maar een uitdagende hindernis:) Voel je dus plotseling angst? Adem dan dapperheid! Adem langer uit dan in en alles ziet er weer wat rooskleuriger uit:)

Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Steven Zwerink
[email protected]

Steven heeft nog nooit full-time gewerkt en is ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Hij gelooft dat ademhaling, en neusademhaling in het bijzonder, de start is van een leven waarin je leeft en werkt op jouw voorwaarden.

Geen reactie's

Geef een reactie

Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

X