Eigen bedrijf starten ideeen

Ideeën om een eigen bedrijf te starten

Ik wil een eigen bedrijf starten, maar waarin? Misschien wel de meest gestelde vraag van mensen die willen gaan ondernemen.

Het wordt ons ook weleens gevraagd door mensen die bij ons een training volgen: ‘jullie hebben al zoveel gezien, kun je mij niet een paar ideeën geven waar ik mee kan gaan ondernemen?‘ In dit blog delen we graag een stukje van de aanpak die we gebruiken om tot een goed, eigen bedrijfsidee te komen.

Het internet staat vol met ideeën waar je ‘wel mee zou kunnen gaan ondernemen‘. Deze ideeën zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant. Ondernemen gaat niet alleen om het idee. Het moet bij je passen, het vindt een fundament in jouw drijfveren. Sommigen zeggen weleens dat het een cadeau is dat je te geven hebt aan de wereld.

En zoiets klaarspelen vereist een proces van introspectie: leren luisteren naar jezelf, voelen, ontdekken wat jouw waarheid is. Dat proces staat in onze trainingen centraal. De basis die je daarmee legt is voor ons de input om met je mee te denken. Om verschillende bedrijfsideëen te destilleren die uit jóúw koker komen, die uniek zijn omdat jíj het aanbiedt. Dat is voor ons de enige succesvolle basis om een bedrijf uit te starten en waar we ondertussen al veel mensen mee hebben geholpen.

Cadeau aan de wereld
Wat is je cadeau aan de wereld? Als we die vraag aan mensen stellen, krijgen we vaak een verbijsterde reactie: ‘oh moeilijke vraag, pfffff dat weet ik niet hoor…

Alles wat jij vanuit positiviteit kunt en wilt geven aan de wereld om je heen, is een cadeau. Wij geloven dat je je bestaan niet hoeft te verdienen. Het feit dat je er bent is al bijzonder genoeg. Een glimlach, echt aanwezig zijn, luisteren, vragen stellen, connectie maken, wat het ook is. De vraag: wat is je cadeau aan de wereld, begint dus met de realisatie dat jij dat zelf bent. Dat jouw aanwezigheid hier in dit leven, iets betekent voor een ander en dat je alles wat je bent, weet of kunt, mag doorgeven aan anderen.

Jij pakt je cadeau mooi in, en je deelt het uit. Of de ander het vervolgens wil accepteren, is aan diegene. Jij hebt je best gedaan om er het mooiste van te maken dat je te geven hebt en daarin vind je voldoening. Je bent van niemand afhankelijk om je cadeau, je aanwezigheid te geven. Je bent alleen van jezelf afhankelijk. Van het vertrouwen dat je in jezelf hebt en de mate waarin jij goed voor jezelf zorgt.

Zoek je een beetje inspiratie om zelf aan de slag te gaan met de vraag: ‘wat is mijn cadeau aan de wereld‘? Kijk dan een naar onderstaande video van Prince Ea:

Talenten en vaardigheden

Talent is aangeboren en er is sprake van natuurlijke aanleg: kortom je kreeg het mee bij de geboorte. Het is een gave of er is sprake van aanleg of speciale begaafdheid. Dat is dus anders dan een vaardigheid of kennis. Vaardigheden doe je op door ervaring, kennis verwerf je maar talenten ontwikkel je want die had je al toen je in de wieg lag.

Wie zijn talenten niet kent en wie zijn talenten niet ziet, kan zich niet ontplooien. Wie zijn talenten kent, weet wat zijn sterke kanten zijn en staat steviger in zijn schoenen. Voelt zich krachtiger en sterker, heeft meer zelfvertrouwen en energie. Richten op waar je goed in bent is een stuk leuker, jezelf ontwikkelen gaat een stuk sneller en het levert ook nog eens betere resultaten op. Gooi het roer om en ga op zoek naar talent. Wat maakt jou zo uniek, waar ben je goed in, waar ligt jouw kracht en wat zijn jouw sterke kanten? In de post ‘Waar ben ik goed in‘, leggen we vijf manieren uit die je kunt toepassen om je talenten in kaart te brengen.

Ikzelf, Diana, heb deze manieren ook doorlopen. Op basis daarvan ben in 2009 begonnen met ondernemen als innovatie adviseur in een groot academisch ziekenhuis. De talenten die ik bezat en waar dat idee uit voort is gekomen waren: goed kunnen luisteren, empathisch zijn voor de ervaring van een ander, dingen willen en kunnen verbeteren, goed analytisch vermogen, goed ideeën en concepten kunnen bedenken, goed kunnen navigeren in een patriarchische, politieke omgeving. Het bedrijfsidee ‘innovatie adviseur in de zorg‘ was hartstikke goed, ik haalde er voldoening uit, ik was van waarde voor mezelf en anderen. Het was voor mij een eerste stap op dit dynamische pad van ondernemen, dat later weer tot een ander vorm van mijn cadeau leidde. Aan het eind van dit blog daarover meer.

Het ‘ja-maar’ monster
Je hebt de oefeningen uit dit blog gedaan. Nagedacht over jouw cadeau aan de wereld, hetgeen je puur met jouw aanwezigheid kunt doorgeven. Je hebt nagedacht over een vorm door eens te kijken naar je talenten, vaardigheden en kennis. Langzaam maar zeker kom je op het punt dat je eens iemand mee wilt laten kijken. Want helaas zit het ‘ja-maar‘ monster op je schouder. Er staan een aantal ideeën op papier, een aantal vormen van een dienst of een product die je hebt bedacht waarmee je van waarde kunt zijn voor anderen. En vanaf je schouder hoor je het monster fluisteren: ‘dat is niks… daar kun je geen geld mee verdienen… er zijn al honderd van dit soort websites…‘. Dat monster heet ‘self-doubt‘ en dat moet tot stilte gemaand worden. Zet een positieve gedachte tegenover de twijfels die het monster zaait. Kijk eens naar onderstaande video voor een frisse kijk die de stem van het ‘ja-maar‘ monster zachter maakt:

Het ‘ja-maar‘ monster zorgde er bij mij voor dat ik mijn blogs over zorg innovatie absoluut niet online durfde te zetten. Wie dacht ik wel dat ik was? Wie zou daar nu op zitten te wachten, ik ben zelf niet ziek, ik heb geen enkele medische titel.. Steven gaf me uiteindelijk een schop onder mijn kont toen ik voor de zoveelste keer thuiskwam met weer een idee. ‘Zet het online, of ik doe het!’. Weet je wel niet voor hoeveel mensen dit waarde heeft? Misschien heel logisch voor jou, maar ontzettend moeilijk te bedenken voor anderen. Kom op schiet op!’ En zo geschiedde. Nog geen twee weken later, werd ik naar aanleiding van deze blogs gebeld, of ik wilde komen praten in het ziekenhuis waar ik later aan de slag zou gaan als innovatie adviseur. Van waarde zijn voor jezelf en voor anderen. Wat ons betreft hét startpunt van een eigen bedrijf starten.

Waarde creëren
Waarde kunnen creëren begint met van waarde zijn voor jezelf. Van daaruit wordt alles geboren. Van waarde ben je ten eerste als je goed voor jezelf zorgt. Van waarde ben je door simpelweg hier te zijn, door te geven wat er natuurlijk in jou zit. Van waarde ben je voor jezelf als je luistert naar je gevoel, als je durft te volgen wat je leuk vindt om te doen, vaker te doen wat je in een ‘flow‘ brengt (wat anderen er ook van denken!), vaker te doen wat je een gevoel geeft dat je lééft, vaker te experimenteren. Door dat te gaan doen, zul je daar vanzelf mensen mee aanspreken. Zullen mensen je volgen omdat je hén inspireert en raakt. Zullen mensen bij je aankloppen voor hulp, voor kennis, voor inzicht. Ik voelde dat ik leefde als ik iets voor een ander kon betekenen, in situaties waar mensen liever niet inzitten zoals als ze ernstig ziek worden. Ik wilde mijn kennis en expertise in te zetten in de zorg. De ander voelt dat ze leeft door op een motor in haar eentje heel Azië te doorkruisen, weer een ander voelt dat hij leeft door in Afrika bij te dragen met zijn kennis en kunde. Er zijn heel veel manieren om van waarde te zijn voor jezelf en voor anderen. En er zijn vervolgens veel manieren om daarmee in je levensonderhoud te voorzien, geld te verdienen. Maar daar begint het niet! Het begint echt bij jezelf, bij de waarde die je wilt creëren, vanuit jouw persoonlijke missie, vanuit wat jij belangrijk vindt in het leven. Ik garandeer je dat je daarmee absoluut, na verloop van tijd, mee in je levensonderhoud kunt voorzien.

In je levensonderhoud voorzien
Wij geloven dat als je startpunt ligt bij je eigen missie en persoonlijke waarden, dat er voor ieder idee dat daaruit voortkomt een verdienmodel te bedenken en een strategie om je bedrijf op te bouwen. Bijvoorbeeld in mijn eigen geval: een uurtarief te vragen voor mijn werk in het ziekenhuis. In het eerder genoemde geval van het meisje dat op de motor door Azië gaat: zij maakt video’s te maken van haar motorreis, zet deze op een YouTube kanaal en met een slimme strategie een groot bereik op te bouwen. Ze trekt mensen aan die ook motorrijden en via haar hun motor uitrusting kopen op Amazon, waar ze via een affiliate programma bij Amazon een percentage mee verdient. Dit doet de Nederlandse Noraly met haar blog ItchyBoots. Of in het derde voorbeeld dat ik hierboven noem: door je diensten aan te bieden als ingenieur op een boerderij in Afrika, je hele familie mee te nemen en in ruil voor een bescheiden salaris en onderkomen op de boerderij je droomt leeft zoals Maarten en zijn gezin die voor langere tijd naar Afrika vertrokken.

Persoonlijke waarden
Je cadeau kiest dus eigenlijk jou uit om tot uiting te komen in de wereld, een prachtig inzicht uit de video van Prince Ea. Je cadeau kan verschillende vormen aannemen en die vormen zullen veranderen over tijd. Door ervaring, door opgedane kennis, door de mensen die je ontmoet en de kansen die op je pad komen. Een bedrijfsidee is een vorm die voortkomt uit je cadeau aan de wereld, uit je persoonlijke missie en je persoonlijke waarden. Die ideeën haal je dus uit jezelf en eigenlijk wordt de vraag ‘eigen bedrijf starten ideeën iemand?‘, overbodig. Eerder deelden we al een artikel over keuzes maken, dat doen op basis van je persoonlijke waarden en hoe dat ervoor zorgt dat je eigenlijk niet verkeerd kan kiezen. Ook in het geval van uiteindelijk kiezen voor een bepaald bedrijfsidee, wordt dat vooral gedreven door je persoonlijke missie en de waarden die voor jou het belangrijkst zijn. Die waarden zijn dus best wel cruciaal om helder te krijgen.

Vier vragen om jezelf te stellen
Wil je een sterk bedrijfsidee bedenken, ga je je cadeau aan de wereld bewust koppelen aan een talent, een vaardigheid, een passie, creëer je een eerste vorm van een dienst of product. Het idee dat het best aansluit bij je persoonlijke waarden en persoonlijke missie, is hetgeen waar je een bedrijfsidee van gaat maken. Dus samenvattend: een solide bedrijfsidee bedenken vanuit jouw eigen startpunt, jouw eigen kracht, doe je dus met hulp van deze vier vragen:

– wat is mijn cadeau aan de wereld? Wat heb ik van nature te geven?

– waar ben ik goed in? (talenten en vaardigheden)

– hoe kan ik daar waarde mee creëren?

– op basis van welke persoonlijke waarde kies ik een bedrijfsidee om mee te starten?

Maar misschien is het nog wel het belangrijkste om je af te vragen: weet ik in alle eerlijkheid wel wat belangrijk voor mij is in het leven? En daar je startpunt van te maken.

Wat is belangrijk in het leven voor jóú?
Het hele proces vergt een bereidheid tot introspectie: tot onderzoeken wat jou drijft, wat je belangrijk vindt in het leven, wanneer het een succes is en waar je het allemaal voor doet. Dat startpunt nemen we in onze trainingen en daar begeleiden we mensen bij. Ook wijzelf hebben dit proces doorlopen en ook hier is het geen doel op zich ‘om het in één keer goed te doen‘, maar juist om te leren en te ervaren dat het een dynamisch proces is. Het allerbelangrijkste is dat je start, dat je een idee kiest om een eigen bedrijf te starten dat op dat moment het beste in je leven en bij je persoonlijke waarden past. Dat dat kan veranderen, blijkt uit het verhaal van Diana. Zij koos er in 2009 voor, na de bovenstaande vragen in kaart gebracht te hebben, om te beginnen als innovatie adviseur in een groot academisch ziekenhuis. Ze schrijf erover in het blog ‘Wat is belangrijk in het leven: hou je geld maar, ik wil mijn tijd terug!‘ Een prachtige 1,5 jaar van leren, geven en ontwikkelen volgde na die keuze. Totdat in 2011 andere waarden voor haar belangrijker werden: de waarde van vrijheid en avontuur. Alle geleerde lessen heeft ze meegenomen in die zoektocht naar vrijheid en avontuur: dat van een leven als digitale nomade. En zo is het een dynamisch proces en kan je cadeau aan de wereld telkens andere vormen aannemen. Het volgt jou en wat voor jou belangrijk is, wat jij wilt creëren in de wereld en wat je te geven hebt op dat moment.

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je ook aan de slag met je bedrijf? Kijk dan eens bij mijn speciale Startup training genaamd Step Forward. Deze kortere, intensievere trainingen zijn door mij, Steven, ontwikkeld en worden ook uitsluitend door mij gegeven. Alle lessen die ik leerde bij het voor mezelf beginnen (al in 1998) en het doorontwikkelen van verschillende bedrijven daarna, heb ik hierin meegenomen. Deze training is ontworpen als een ‘snelkook-pan’. Je leert veel in korte tijd. Het wordt duidelijk waar je moet beginnen en je kunt overzien wat je moet doen om te slagen. In drie tot zes maanden ondersteunt Steven je bij je zoektocht naar een eerste klant. Die eerste klant verandert jou namelijk van een gek met een idee in een ondernemer. Als (aspirant) ondernemer is er niks zo bijzonder als iemand die wil betalen voor iets dat jij goed kunt en graag doet.

Wil je meer slimme tips over gezond leven en werken op jouw voorwaarden?Laat dan even je email achter (we gebruiken geen facebook of instagram)

Goede content, met tijd een aandacht geschreven. Verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Het is ons belangrijkste kanaal om met je te communiceren want je kunt ons niet meer vinden op FB of Insta. Daar zijn we mee gestopt. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Diana Vermeij
[email protected]

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Gezondheid | Lifestyle Design | OndernemenGraag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

X