Je concentratie verbeteren | Wonderlijk Werken

Je concentratie verbeteren

Je concentratie verbeteren valt niet mee. Zeker niet nu we vaker thuis werken en we overdag dingen kunnen doen waar we anders pas ’s avonds aan toekwamen! En wat te denken van koters die op je schoot willen zitten en op de knopjes willen drukken terwijl jij moet werken? Daarnaast worden we allemaal erg afgeleid door email, whatsapp en het voortdurend checken van onze sociale media kanalen. Hoe zorg je er nu voor dat je toch aan echt werk toekomt waarmee je iets creëert? We delen in dit blog inzichten en een paar slimme routines die we zelf ontwikkelden de afgelopen jaren. Daardoor kwamen we toch toe aan kwalitatief werk in een paar uur per dag terwijl we onze kinderen de hele dag om ons heen hadden.

 

Attention residue

Een eerste inzicht kwam toen we steeds vaker de computer ’s avonds nog open moest omdat we overdag niet toe waren gekomen aan ons echte werk. We vulden onze werktijd met hap-snap activiteiten. We hopten van het een naar het ander en maakten vaak dingen niet af, waren vaak net niet aanwezig bij de volgende taak (want we zaten nog met ons hoofd bij dat eerdere ding). Dat komt door iets dat ‘attention residue‘ genoemd wordt. Je verdeelt je aandacht steeds tussen de verschillende dingen die elkaar in snel tempo opvolgen. Van de vorige meeting neem je nog iets mee naar de volgende. Een restje van je aandacht gaat daar nog naar uit, waardoor je nooit echt helemaal met je volle aandacht bij het volgende kunt zijn. We wilden ons juist beter concentreren en kwalitatief diepgaander werk doen. We moesten er dus bewust tijd voor vrijmaken om om zonder afleiding te werken aan één enkel ding en ‘attention residue‘ zoveel mogelijk te voorkomen! Maar hoe doe je dat dan?

 

Tijdsblokken voor geconcentreerd werk

Een superfijne manier om zonder afleiding te kunnen werken aan één enkel ding, is door tijdsblokken van 90 minuten in te richten gedurende je dag waarin je ongestoord en diep geconcentreerd kunt werken. Pak een blok van 1,5 uur waarin je alle internet en telefoonverkeer uitzet. Overleg dit met je eventuele partner: plan allebei 1 of 2 sessies van 90 minuten ‘deep work‘ per dag waarin je (om en om) ongestoord werkt. De ander is dan verantwoordelijk voor de afwezigheid van eventuele kinderen in jouw ruimte en je spreekt af elkaar niet te storen, ook niet voor ‘een korte vraag’.. Dit blok word je ‘holy grail‘, in deze periode doe je je meest waardevolle werk. Dat is meestal iets dat je creëert, waar je concentratie voor nodig hebt. Het kan van alles zijn: een nieuw hoofdstuk in je online training ontwerpen, een video produceren of een nieuwe les voorbereiden die je gaat geven. Koop een koptelefoon met ‘noise reduction‘ als dat helpt je af te sluiten van het geschreeuw in huis. Dit werkt ook op kantoor: als je je koptelefoon op hebt, mag je niet gestoord worden. Je concentratie verbeteren gaat dan bijna als vanzelf want je geeft je brein tijd om in die concentratie te geraken, je leidt het niet steeds meer af. Wijzelf hebben twee van deze ‘deep work‘ tijdsblokken in onze dag: eentje voor de lunch en eentje na de lunch. Daarmee lukt het ons al jaren om met slechts 3 uur onze bedrijven te laten draaien en te laten groeien. Het bewijs dat tijd nemen voor ‘deep work‘ echt loont!

 

Internet gebruik plannen

Een valkuil bij het verbeteren van concentratie blijft om de hele dag op je telefoon te willen kijken. De apps die we gebruiken zijn erg verslavend. Er is een truucje dat je kunt gebruiken om de verslaving aan dat apparaat te onderbreken zonder dat je het belang van ‘online zijn‘ verloochent. Net als je blokken plant voor ‘deep work’ plan je ook internet blokken in je dag. Blokken van, zeg een half uur, waarin je email beantwoordt, naar whatsapp kijkt, post en reageert op sociale media. Dit is niet de truc. De truc is om buiten deze blokken GEEN internet aan te hebben, niet op je telefoon, niet op je computer. Dit zijn dus eigenlijk de enige periodes waarin je ‘online’ bent.

 

Aandacht is het nieuwe goud

Het is even wennen, maar blokken inplannen voor internet gebruik is geweldig. Waarom? Omdat je na dit blok van een half uur weer volledig met je aandacht ergens anders kunt zijn. Bij je kinderen bijvoorbeeld, zonder steeds te willen kijken op je telefoon als ze eindelijk even zelf zitten te spelen.. Of omdat er iemand op bezoek komt die op die je je aandacht wilt geven en niet steeds op je scherm wilt zitten. Aandacht is misschien wel het meest waardevolle wat je iemand kunt geven. Toen we ons daarvan bewust werden, werd het plannen en afbakenen van internettijd een makkie!

 

Ik moet echt online zijn!

Vind je van jezelf dat je super responsief werk doet, waarbij een reactie echt niet een paar uur kan wachten? Plan deze ‘online blokken‘ dan vaker in en maak ze iets korter. Probeer de tijd ertussen in zonder internet door te brengen. We kunnen je uit ervaring vertellen dat het echt even wennen is, want je gedachten gaan steeds naar die telefoon: ‘zou er al gereageerd zijn… heeft ze al wat gepost?’ Neem je voor pas te kijken in je volgende online blok. Wij hebben een online blok van 30 minuten na het ontbijt als de kinderen naar school zijn. Ook in de middag hebben we zo’n blok van 30 minuten rond 16.00. Een half uur voordat de kinderen thuiskomen gaat gaat het internet uit. Om 20.00 is onze digitale zonsondergang, dan gaan schermen dicht die nog even open zijn gegaan toen de kinderen op bed lagen zo rond 19.00. Over de digitale zonsondergang in het laatste stuk van het blog meer.

Jouw eigen ‘wilde idee’

Er is nog een manier om je concentratie te verbeteren en je aandacht voor het oppervlakkige werk weg te nemen, namelijk door er iets voor in de plaats te zetten waarvoor je ontzettend enthousiast bent. Iets waar je het liefst al je tijd aan zou besteden, jouw eigen ‘wilde idee‘. Iets dat voortkomt uit passie. Als je met aandacht werkt aan iets dat belangrijk voor je is, vervult dat werk je, het maakt je tevreden, trots, gelukkig zelfs. Je wordt minder getrokken door het oppervlakkige werk. Je hebt een antwoord ontdekt op de vraag: wat is mijn passie? En uit dat gevoel van passie voor iets komt een groot verlangen voort om er veel tijd en energie aan te besteden en waarbij ook frustratie en tegenslag hoort. Je overwint die tegenslagen om je doel te bereiken. Voor mensen die werken aan iets waar ze passie voor hebben, bestaan er geen ‘problemen‘. Zij zien problemen als oplossingen die gevonden willen worden. Dát werk en het oplossen van die problemen, leent zich uitstekend voor ‘deep work’, want het kost je dan vrij weinig moeite om de WiFi uit te zetten en alle afleidingen uit te schakelen.

 

Shutdown compleet

De hele dag creatief zijn lukt niemand. Creativiteit vereist focus en concentratie. En rust om te herstellen van deze creatieve inspanning. Om je creativiteit te faciliteren en toch toe te komen aan dat creatieve werk, spreek je met jezelf containers van creativiteit af door met de ‘deep work‘ en ‘online‘ blokken te werken. Als je volgens dit systeem werkt, is het ook heel belangrijk om daarna rust te nemen. Iedere piek prestatie vereist rust. Zie het als topsport. Een topsporter piekt en neemt daarna rust. Zijn leven is eigenlijk best saai, hij of zij traint veel en slaapt daarnaast nog meer. Een topprestatie leveren kan dus alleen als je ook rust neemt. Het nemen van rust kun je trainen. Bijvoorbeeld: Ik werk niet meer na 19.00 in de avond en niet in het weekend. Zoiets afspreken met jezelf is één, en het goed voorbereiden van het einde van je werkdag is twee. Bewust een ‘shutdown complete‘ uitvoeren (mét MS Windows afsluit muziekje erbij;) werkt heel goed.

Kijk een half uur voor het begin van je eerste ‘deep work’ blok naar de dingen die je wil doen die dag. Kijk of er dingen tussenzitten die echt niet kunnen wachten, die vandaag nog MOETEN gebeuren. Doe dit een half uur voor het einde van je werktijd in de middag nog een keer. Zo heb je een uur per dag die je kunt besteden aan ‘urgent en belangrijk’ werk, dingen die niet kunnen wachten. Schrijf op wat er naar de volgende dag verschuift. En sluit dan je computer af. Met muziekje. En neem je rust. Die rust gaat je concentratie verbeteren op het moment dat je het aanspreekt tijdens de blokken ‘deep work’: dan mag je weer!

 

Je digitale zonsondergang

De laatste tip die we met je willen delen om je concentratie te verbeteren is om een digitale zonsondergang te introduceren: een tijdstip vanaf wanneer je niet meer op je scherm kijkt. Lekker offline in het nu zijn en aandacht besteden aan het tuintje van je geest, je gezin, of jezelf. Zorg dat dit tijdstip maximaal 1 uur voorafgaat aan het moment dat je gaat slapen. Dit zal ervoor zorgen dat je beter en dieper slaapt. Dit is tevens een tip die je kunt invoeren om meer energie te krijgen gedurende de dag doordat je dus dieper slaapt. Doordat je beter uitgerust wakker wordt, lukt het beter om je een periode goed te concentreren tijdens je ‘deep work‘ blok.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Kijk dan eens naar het boek ‘Deep Work‘ van Cal Newport. Een dikke aanrader! Lijkt het je vet om zelf aan de slag te gaan met het implementeren van deze routines in je eigen leven? Kijk dan eens naar ons lifestyle design programma | Terug naar de Tekentafel. In dit programma is het optimaliseren van jouw energie en het richten van die energie op iets dat je voldoening geeft, het ultieme eindresultaat.

Gezondheid | Lifestyle Design | Ondernemen

Graag inspireren we je verder over deze drie thema's!

Goede content, met tijd een aandacht geschreven, korting op onze trainingen en verhalen en vragen die je aan het denken zetten. Soms vestigen we je aandacht op een vette training, een cool boek of een goede film. Lijkt je dat wat? Abonneer je dan op ons bommetje. Laat je naam en email achter en je hoort van ons!

Met bewuste en ondernemende groet,

Steven en Diana:)

Diana Vermeij
diana.vermeij@gmail.com

Diana realiseerde zich tijdens haar corporate baan dat ze wel heel veel tijd en energie inruilde voor (veel) geld en dat dat haar niet echt gelukkiger maakte. Ze nam ontslag en begon voor zichzelf. Samen met Steven vertrok ze in 2011 uit Nederland en ze werkt nu vanuit Centraal Amerika als lifestyle coach en website ontwikkelaar.

Download de gratis explainer ‘Hoe kom je aan een Nomad bedrijfsidee?‘

Wil je ook de eerste stap zetten op het pad van locatie onafhankelijk werk? In de gratis 'explainer' vind je vijf vragen die helpen om je eigen manier van locatie onafhankelijk werken vorm te geven. Ook lees je verhalen van mensen die bij Wonderlijk Werken een training volgden en via één van de vijf vormen van locatie onafhankelijk werken aan de slag gingen. 

X